Fv. 3054 Krokemoveien

Planlegging av gang- og sykkelanlegget fra Sportsveien til Ringveien i Sandefjord. Målet med prosjektet er at det skal bli tryggere, raskere og mer attraktivitet å gå, sykle og reise med buss. Det planlegges et anlegg med separate felt for gående og for syklende.
Et kart som viser reguleringsområdet for prosjektet.

Dette har vært gjort tidligere

Vestfold fylkeskommune er nå i gang med byggeplanen for et gang- og sykkelanlegg langs fylkesvei 3054 i Sandefjord. Strekningen det gjelder går fra Sportsveien til Ringveien langs Krokemoveien. Totalt er anlegget ca. 1,1 km. Dette vil gi et sammenhengende tilbud for gående og syklende fra Ringveien og til Sandefjord sentrum.

Grunnerverv

Når tar fylkeskommunen kontakt for å avtale møtetidspunkt? 
Fylkeskommunen planlegger å starte med befaringer i løpet av mai/juni 2025. Det er ikke mulig å gjennomføre befaringer på alle berørte eiendommer før fellesferien. Derfor vil befaringene også foregå utover sensommeren og høsten. 


Prosjektet

Gang- og sykkelanlegget skal ligge på nordsiden av fv. 3054 på strekningen fra Ringveien til Hekkeløpveien, og på sørsida fra Klaras vei til Sportsveien. Kryssing av Krokemoveien skjer i dagens krysningspunkt mellom Hekkeløpveien og Klaras vei. Det skal stenges flere avkjørsler for å redusere konfliktpunkter mellom kjørende og myke trafikanter. Nye avkjørsler blir etablert mot ny kommunal atkomstvei fram til Tennisveien eller til Maratonveien.

Illustrasjon-Krokemoveien_normalprofil.jpg
I denne skissen er det vist hvordan gang- og sykkelveien planlegges. Legg merke til at det er tenkt to forskjellige profiler for å få til best mulig tilpasninger. Illustrasjon: Vestfold fylkeskommune

Mellom Ringveien og Hekkeløpveien skal det etableres sykkelvei med fortau med en totalbredde på 4,35 meter. Denne bredde er inkludert rabatt mellom kjørevei og sykkelvei på 0,5 m. På strekningen Klaras vei til Sportsveien skal det etableres sykkelvei med fortau med en totalbredde på 6,6 meter. Dette inkludert en grøft mellom kjørevei og sykkelvei på 1,5 m.

Reguleringsendring

Samtidig med byggeplanarbeidene vil det gjennomføres en reguleringsendring med forenklet prosess. Det betyr at det vil gjøres mindre endringer innenfor planavgrensning i allerede vedtatt reguleringsplan.

 
 
 
 

Fakta

Vei:                  Fv. 3054

Lengde:           1100 meter

Fase:                Byggeplanfasen

Finansiering:   Vestfold fylkeskommune

og Sandefjord kommune

Byggestart:     Antatt 2027      

Ferdig:            Antatt 2028

Prosjekteringsleder: Ann-Christine Hvatum

Grunnerverver: Lasse Eldevik

Byggeleder: Truls Jacobsen