Det er mange ulike aktører som jobber for å øke sikkerheten langs vegene i fylket. Statens vegvesen, Trygg Trafikk og politiet er noen av de viktigste samarbeidspartnerne våre.
Mål om nullvekst i trafikk i byområder er satt i Nasjonal Transportplan, og utgangspunkt for mye av vårt arbeide. Det betyr at forventet trafikkvekst i byene skal fortrinnsvis skje som kollektivtransport, gange og sykling. Dette vil også gi bedre helse, reduserte utslipp og triveligere byer og tettsteder.
Fylkets trafikksikkerhetsutvalg
Fylkeskommunen har som eier av fylkesvegene ansvaret for at trafikksikkerheten ivaretas på disse vegene. Fylkeskommunen har også ansvaret for å samordne alt trafikksikkerhetsarbeidet i fylket. Dette ansvaret er delegert til Fylkets trafikksikkerhetsutvalg (FTU).
FTU er et selvstendig utvalg i fylkeskommunen. FTU ledes av leder for hovedutvalg for samferdsel (HS) og består av tre politikere fra HS. I tillegg kommer konsultative medlemmer fra Trygg Trafikk, politiet, Statens vegvesen, Norges trafikkskoleforbund og fylkeskommunens administrasjon.
Trafikksikker fylkeskommune
Vestfold fylkeskommune ble re-godkjent som fylkeskommune 11.12.23. Trafikksikker fylkeskommune er en sertifiseringsordning for helhetlig arbeid på trafikksikkerhet på tvers av hele organisasjonen. Dette er spesielt viktig for en fylkeskommune som blant annet er skoleeier, eier av kollektivselskap og veieier.
Trafikksikker kommune
I Vestfold er alle kommuner godkjent som trafikksikre kommuner. Fylkeskommune støtter opp under dette arbeidet med økonomisk bistand og rådgivning.
Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg 2022-2025
Trafikksikkerhetsarbeidet i Norge er basert på en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte og hardt skadde i vegtrafikken – nullvisjonen.
Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet 2022-2025 er en fireårig plan for trafikksikkerhetsarbeidet i Norge. Planen er et samarbeid mellom Statens vegvesen, politiet, Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, Trygg Trafikk, fylkeskommunene og åtte storbykommuner. I tillegg har en rekke øvrige offentlige aktører på nasjonalt nivå og om lag 20 interesseorganisasjoner bidratt til planen.
Planen inneholder målrettede tiltak. Disse skal bidra til at vi når ambisjonen i Nasjonal Transportplan 2022-2033 om maksimalt 350 drepte og hardt skadde i 2030, hvorav maksimalt 50 drepte, og at ingen skal omkomme i vegtrafikken i 2050.
I tiltaksplanen inngår en omtale av fylkeskommunenes tiltak sammen med omtale av de øvrige aktørenes tiltak innenfor det aktuelle tema.
Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet
Regional plan for trafikksikkerhet
September 2023 vedtok Vestfold og Telemark fylkeskommune en regional plan for trafikksikkerhet etter plan og bygningsloven. Den er gyldig også i nye Vestfold fylkeskommune. Her beskrives mål og strategier for trafikksikkerhetsarbeidet i Vestfold fylkeskommune i perioden 2023-2026 (2032). I denne nye planen har vi vedtatt følgende mål:
- Vi opprettholder vedtak om nullvisjonen, om at ingen skal bli drept eller hardt skadd i trafikken i Vestfold og Telemark.
- Vi har også vedtatt å jobbe med å få tilgang på bedre data knyttet til trafikkulykker.
- Og jobbe for å redusere antallet lettere skadd.
Det er også vedtatt en rekke strategier for hvordan vi skal fortsette det gode arbeidet. Det er noe nytt; som planretningslinje knyttet til trafikksikkerhet som følge av trafikkendring, nye verktøy for analyse og prioritering av prosjekter og bruk av ny teknologi og videreutvikling av eksisterende verktøy og kunnskapsgrunnlag.
Det skal utvikles en handlingsplan til denne planen.
Regional plan for trafikksikkerhet
Tilskudd
Fylkets trafikksikkerhetsutvalg vil gi tilskudd til flere faste prosjekter. Det er Trygg Trafikk som utfører de fleste tiltakene på vegne av FTU. Disse er gjort synlig i FTU aktivitetsplan.
Det er opprettet en Trafikksikkerhetsordning for Vestfold fylkeskommune - som er rettet mot søknader fra kommunene i fylket. Midlene prosjekter på kommunal og fylkeskommunal vei, reguleringsplaner og holdningsskapende tiltak. Kommunene deltar også med egne midler. Se retningslinjer her
Retningslinjer for Trafikksikkerhetsordningen for Vestfold fylke vedtatt 2024.PDF