Sol, svaberg og fjord, eller kanskje vikingopplevelser. Det er mange gode grunner til å reise til Vestfold. Nå kan du også vite at hele fylkets reiselivsnæring gjør det den kan for å være bærekraftig.
– Dette betyr ikke at vi er bærekraftige i dag, men at vi jobber godt og systematisk med å bli det, sier Nikoline Halvorsen.
Nikoline har vært Visit Vestfolds prosjektleder for å oppnå merket. Underveis i prosjektet har kommuner og private aktører samarbeidet for å gi et bilde av hvordan reiselivet jobber med bærekraft. Vestfold har blitt målt på hele 85 ulike indikatorer innenfor 31 ulike kriterier, så det har vært mye å holde styr på.
«Kommunene og fylkeskommunen har gjort en kjempejobb med å fullføre merkingen»
- Ellen Larsen, daglig leder i Visit Vestfold
Jobben med å få merket har kommet i tillegg til at alle reiselivsaktørene hver dag jobber for å skape gode resultater for sine selskaper. Reiselivsbransjen har lave marginer, men ser verdien av å jobbe i en bærekraftig retning.
Det jobbes også for å gjøre Vestfold til et reisemål som er attraktivt gjennom alle årstidene. Og alle i bransjen i Vestfold er enige i at det er fremtidsrettet og bra at de nå kan kalle seg et Bærekraftig reisemål.
– Svært god leveranse
Kommunene, reiselivsaktørene og fylkeskommunen har jobbet siden 2019 for å oppnå merket for Bærekraftig reiseliv. Merkeordningen eies av Innovasjon Norge, og det var deres direktør for reiseliv, Aase Marthe Horrigmo, som sto for selve utdelingen av diplomer og merker.
«Vestfold har gjennomført en svært god leveranse i arbeidet med å oppfylle kriteriene til merket»
- Aase Marthe Horrigmo, direktør for reiseliv i Innovasjon Norge
Det er mange som fortjener en takk for å ha oppnådd det høythengende merket. En rekke kommunale ressurspersoner, prosjektleder Nikoline Halvorsen hos Visit Vestfold og koordinator Åse Lill Barstad hos fylkeskommunen har gjort det hele mulig.
Utdelingen av merket fant sted på en stor reiselivskonferanse i Tønsberg, og bærekraft var selvfølgelig et tema for dagen. Ordet bærekraft brukes av mange, men det er ikke alle som legger like mye i det som Vestfold nå beviselig gjør.
Leder for Visit Oslo, Christian Lunde, var en av foredragsholderne på konferansen, og han mener det er smart av Vestfold å jobbe for å få merket.
– Hvis man i fremtiden ikke har en strategi om å være bærekraftig, så blir man ikke valgt som destinasjon, sa Lunde til konferansen.
Nytt merke om tre år
Hele prosessen med å få merket for Bærekraftig reisemål har økt kompetansen hos alle deltakerne. Det poengterte flere av kommunenes representanter fra scenen da de fikk merket.
– Å motta merket er en viktig milepæl, i tillegg til at vi nå har lært en metode for å jobbe videre med dette, sa Sandefjord kommunes næringssjef, Jan Erik Hvidsten, da han mottok diplom og merke.

Om tre år skal alle kommunene og fylkeskommunen re-merkes, og det er de allerede godt i gang med å forberede, kunne blant annet Hortens ordfører, Christina Bratli, bekrefte.