Veileder for kunstig intelligens

Denne veilederen skal bidra til økt bevissthet, en kritisk tilnærming og konstruktive samtaler rundt muligheter og utfordringer ved bruk av kunstig intelligens i arbeid, undervisning og læring.

Generativ kunstig intelligens (GKI) er ofte det folk forbinder med KI. Denne typen KI fører til store endringer i hvordan vi ser på undervisning og læring, og hvilke ferdigheter som blir viktige i fremtiden. GKI kan gi nye måter å lære, men teknologien er ikke alltid nøyaktig og mangler ofte evnen til å forstå situasjoner, noe som trengs for mange oppgaver. Det er også bekymringer rundt høyt energiforbruk og bruk av innhold som har opphavsrett. Dette må elever, lærere og skoleledere tenke på når de bestemmer seg for hvorfor, hvordan og når de skal bruke KI i undervisningen.

 

Prinsipper for bruk av kunstig intelligens

Disse prinsippene gjelder alle med tilknytning til Vestfoldskolen; ledelse, lærere, elever, lærlinger med flere.

  1. Vi bruker godkjente KI-tjenester. Tjenester med kunstig intelligens behandler ofte opplysninger om brukeren og det som legges inn i tjenesten. Alle med tilknytning til Vestfold fylkeskommune skal kun bruke digitale ressurser med KI som er godkjent for bruk. Disse vurderingene gjøres av rådgivere i fylket og oppdateres på en liste over godkjente KI-tjenester.
  2. Vi deler ikke informasjon om oss selv eller andre. Tekster produsert av elever er et eksempel på personopplysninger. Et annet eksempel kan være informasjon hentet fra sakkyndige vurderinger eller lignende saksutredninger. Husk at bilder også kan være en personopplysning om bildet er av personer som kan gjenkjennes.
  3. Vi setter oss inn i hva generativ KI kan brukes til og ikke. Du kan lese mer om hva Munin og andre KI-tjenester kan, og ikke kan, brukes til på fylkeskommunens hjemmeside: Munin - Vestfold fylkeskommune
  4. Vi er åpne om når vi har brukt generativ KI. Dialog og åpenhet om bruk er viktig for tillitt til innholdet som er produsert. En måte å gjøre dette på kan være å skrive hvordan du har brukt KI i en kildehenvisning. KI – Kildekompasset
  5. Vi avtaler eller gjør oss klare tanker på forhånd. Er KI et hensiktsmessig verktøy for arbeidet som skal gjøres? Hvis ja, kan du bruke veilederen i plakatform som er delt på denne siden som et utgangspunkt for hvorfor, hvordan og når generativ KI kan være læringsfremmende.

Lærere og skoleledere kan lese flere råd om kunstig intelligens i skolen på Utdannningsdirektoratets nettsider.

 

Veileder for bruk av KI i undervisning og læring

 

Illustrasjon: Veileder som illustrerer prosess for vurdering av hvorfor, hvordan og når KI brukes i undervisning og læring. Norsk og engelsk versjon av plakat trykkes og sendes skolene når veilederen er ferdigstilt.

Hvorfor bruke KI?

Det første man må svare på, før man bestemmer seg for om et KI-verktøy kan være en del av løsningen, er å tenke på hvorfor KI kan være et godt verktøy for å løse oppgaven. 

I læringsarbeid kan verbene i kompetansemålene være et godt utgangspunkt for å svare på om, og eventuelt hvorfor KI kan brukes: Skal du utforske, drøfte, sammenligne eller annet? Bruk verbene som utgangspunkt i samtalen rundt hvorfor du kan bruke KI læringsfremmende.

Du kan lese mer om verbene i læreplanen i ​retningslinjer for utforming av nasjonale og samiske læreplaner for fag på Udir sine hjemmesider.

Hvordan bruke KI?

Har man klart for seg hvorfor man skal bruke generativ KI kan det også være lettere å se for seg hvordan man kan bruke det læringsfremmende. Noen tips:

  • Forslag til struktur​
  • Få inspirasjon​
  • Be om forklaringer
  • Få oppsummeringer og/eller forenkle tekst​
  • Modellering, ved å skape eksempeltekster​

Verktøykassa for elever (ndla.no)

Verktøykassa for lærere (ndla.no)

Når bruke KI?

Når man har bestemt seg for at generativ KI kan være et læringsfremmende verktøy for å løse en oppgave, er det lurt å bli enige om når i prosessen man skal bruke KI:

KI i forarbeid: For eksempel for å lage disposisjon, få inspirasjon, lage modelltekster (eksempeltekster) for diskusjon eller lignende. 


KI underveis: Kan KI-tjenester brukes som en del av læringsprosessen underveis? For eksempel for å undersøke forsåelse av et tema. Eller å la elever jobbe dialogisk og sammen om å skape tekst og finne svar ved hjelp av en KI-tjeneste.


KI i etterarbeid: Man kan for eksempel skrive en ledetekst for å få KI-tjenesten til å generere spørsmål basert på temaet man har jobbet med. Husk at det å bruke en elevbesvarelse i en KI-tjeneste kan være en personopplysning, gjør gode vurderinger og ha dialog underveis dersom man ønsker å bruke KI til å bearbeide elevtekster.

 

«Dagens elever vil møte et samfunn og et arbeidsliv der teknologien stadig endres, for eksempel med et større innslag av kunstig intelligens. Elevene må få kjennskap til teknologiens muligheter og begrensninger, og ikke minst etiske problemstillinger. Dette forutsetter at skoleeiere og skoler kjenner til konsekvensene som teknologien får for opplæringen.»

– Regjeringen og KS felles strategi for digital kompetanse og infrastruktur i skole og barnehage, 2023-2030

Råd til eleven, læreren og skolelederen

Noen råd til eleven og lærlingen

Elever, lærlinger og andre med tilknytning til Vestfoldskolen må kjenne KI-teknologi for å kunne bli ansvarlige brukere og samskapere av KI. De må ha en etisk bevisst og kritisk tilnærming til bruk av språkmodeller og andre systemer og applikasjoner som tilbyr kunstig intelligens. 

  • Å levere arbeid generert av KI som om det er ditt eget, uten avtale med læreren, kan bli ansett som fusk eller forsøk på fusk. Det er viktig å følge skolens og lærerens retningslinjer slik de beskrives i Forskrift om felles skoleregler for elever ved fylkeskommunale videregående skoler i Vestfold. Er du usikker? Snakk med læreren din! 
  • Tenk på språkmodellen som en maskin du kan ha dialog med. Svarene den genererer kan høres fornuftige ut, men du kan ikke alltid stole på at informajonen stemmer. Du kan altså ikke bruke svarene som faktainformasjon. Bruk gjerne KI til å ha dialog, spørre og hjelpe deg, men du må bruke andre kilder til informasjon for å være sikker på at det den svarer stemmer.
  • Du må ha god kunnskap om fagstoffet slik at du kan vurdere svarene du får når du bruker KI. Språkmodeller genererer språk, ikke fakta. Husk også at innhold generert av KI kan ha bias (skjevhet). Det betyr at dataene skapt av verktøyet for eksempel kan være diskriminerende. Hallusinasjoner (konfabulasjoner) betyr at verktøyet kan finne på informasjon som ikke alltid er riktig. 
  • Husk kildehenvisning. Hvis du har brukt KI til en skoleoppgave må du huske på å forklare hvilken tjeneste du har brukt (for eksempel Munin eller NDLA), og hva du har brukt tjenesten til (ledetekster). Du kan lese mer om kildehenvisning ved bruk av KI på Kildekompasset sine nettsider.
  • Det er ikke alltid lurt å bruke KI når man skal skrive tekster eller jobbe med læring. Tiden du bruker på å tenke gjennom og forstå fagstoffet er en viktig del av læringen. Skriving kan også ha flere formål. Hvis du lar KI skrive tekster for deg, kan du frata deg selv muligheter til å tenke, reflektere og lære. Husk også at lærere vet mye om hva som er bra for din læring. Stol på lærerens valg om bruk av KI og snakk sammen i forkant om du har andre forslag og ideer til hvordan oppgaven kan løses. 
  • Husk at KI-tjenester kan bruke dataene dine til mer enn å bare levere tjenesten. Mange KI-tjenester kan ta og bruke informasjonen du gir dem, og de kan også selge denne informasjonen videre. Det kan være vanskelig å vite hva de gjør med informasjonen din. Derfor skal du bruke tjenester som tilbys på skolen din. Noen tror kanskje at det er greit å bruke eksempelvis ChatGPT om man logger på med skolebrukeren sin (e-post), men det stemmer ikke.
Noen råd til læreren

Lærere må kjenne til variasjonen av kunstig intelligens som en del av sin profesjonsfaglige digitale kompetanse. At lærere kan bruke verktøy med kunstig intelligens på en etisk bærekraftig og bevisst måte kan bidra til å gi elevene god opplæring, men også effektivisere og variere egen metode, didaktikk og pedagogiske tilnærming. 

Det er gjennom tillit og dialog med elevene den gode praksisen utvikles. Tenk derfor nøye på hvordan du kan involvere elevene i å ta gode avgjørelser for eventuell bruk av KI i læringsarbeidet, og om det kan være læringsfremmende. Om konklusjonen er at KI ikke kan brukes hensiktsmessig for oppgaven, kan denne dialogen bidra som retningsgiver for elevenes forhold til bruk av teknologien. 

  • Bruk kun verktøy som er godkjent for bruk av rådgivere i fylkeskommunen. Mange KI-tjenester kan ta og bruke informasjonen du gir dem, og de kan også selge denne informasjonen videre. Det kan være vanskelig å vite hva de gjør med informasjonen din. Derfor skal du bruke tjenester som tilbys av fylkeskommunen. Noen tror kanskje at det er greit å bruke eksempelvis ChatGPT om man logger på med skolekonto (e-post), men det stemmer ikke. 
  • Sett deg inn i KI-verktøyene du har tilgjengelig og bruk dem jevnlig. For å forstå teknologien og dens styrker og svakheter, trengs erfaring med bruk. Jobb med egen kompetanse for å skrive ledetekster/systemledetekster, men vær også undrende til teknologien bak ledeteksten. Teknologien bak språkmodellen er også førende for hva slags utdata du får.
  • Bruk verktøykassa for evaluering av opplæringa. Elevene og læreren skal sammen vurdere og forbedre opplæringa i fag og reflektere over hva som skaper god læring. Evaluering av opplæringa har som formål å forbedre opplæringa i klassen. Mer informasjon og verktøy til å jobbe med dette finner på på Innsida (fylkeskommunens intranett for ansatte).
  • Ikke bruk KI for å vurdere elevbesvarelser eller skrive saksutredninger. Laster du opp en elevbesvarelse eller annen informasjon om eleven, deler du elevenes personopplysninger (selv om du fjerner navn).
  • Ikke bruk KI til å vurdere om en elev har brukt KI. Teknologien har ingen valid måte å fange opp dette på per i dag. 
Noen råd til skolelederen

Skoleledere bør ha nok kunnskap om kunstig intelligens til å forstå hvordan ulike verktøy med kunstig intelligens kan få innvirkning på lærerens praksis og elevenes læring. Hvordan skal skolene håndtere inntoget av kunstig intelligens i opplæringen? Hvordan kan skoleeier og skoleledelse legge til rette for å skape trygghet, kompetanseutvikling og læringsprosesser hos lærere og elever i skolen? 

Noen råd:

  • Sett deg inn i hvilke KI-verktøy fylkeskommunen har godkjent for bruk og hvorfor.
  • Sett deg inn i KI-verktøyene du har tilgjengelig og bruk dem jevnlig. Det kan være nødvendig å bruke teknologien for å forstå den.
  • Støtt lærerne i deres utviklingsarbeid, og ha dialog om teknologiens muligheter og begrensninger.
  • Oppfordre til bruk av verktøykassa for evaluering av opplæringa.  Mer informasjon og verktøy til å jobbe med dette finner du på Innsida (fylkeskommunens intranett for ansatte) og i det gjennomførende dokumentet retningslinjer for evaluering av opplæringa.
  • KI skal ikke brukes i noen sammenheng der det utarbeides grunnlag for enkeltvedtak, og som kan medføre brudd på god forvaltningsskikk.

KS sin veileder for kunstig intelligens i digitale læringsressurser og fagsystem gir skoleledere en oversikt over aktuelle problemstillinger knyttet til bruk av ressurser med kunstig intelligens, i undervisningspraksis og læring. https://www.ks.no/fagomrader/digitalisering/felleslosninger/skolesec/nasjonal-dpia-for-kunstig-intelligens/

 

Utvikling og bruk av KI i Vestfold fylkeskommune skal være i tråd med målsetningene i ny nasjonal digitaliseringsstrategi, og strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole, samt erklæring om inkluderende og bærekraftig KI. Ved å bruke disse strategiene og erklæringen som bakgrunnsteppe for KI-veilederen, kan vi også bidra til å nå målsetningene i Vestfoldplanen – regional planstrategi for Vestfold 2024 - 2028

Målgruppen for veilederen er skoleledere, pedagoger, voksne og ungdom med tilknytning til Vestfold fylkeskommune. 

Les mer om KI i Vestfoldskolen

Les mer om KI-tjenesten Munin

KI og FNs bærekraftsmål

Kunstig intelligens har potensiale til å både øke kvalitet og effektivisere, men må kunne tas i bruk på en måte som ivaretar målsetningene om å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene. FNs bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for å imøtekomme dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov.

Teknologi med kunstig intelligens kan i seg selv være en del av løsningen, men kun om utvikling og bruk går i samme retning som, ikke på tvers av, målene. Norge har sluttet seg til erklæringen om inkluderende og bærekraftig KI, noe vi jobber aktivt med i Vestfold. Åpenhet og forklarbarhet, som kan bidra til økt tillit og mulighet for medvirkning, er et viktig steg på veien for å få til en slik bruk av KI -i tråd med formål og prinsipper for videregående opplæring. 

Noen utvalgte mål:

4. God utdanning: Elever og lærlinger må få tilgang til læringsressurser av høy kvalitet, tilpasset deres behov. Gode læringsressurser understøttet av KI, kan bidra til å redusere ulikhet og gjøre læring tilgjengelig og motiverende.

5. Likestilling: Elever og lærlinger må bevisstgjøres om negativ representasjon i datasett, som fører til bias og andre diskriminerende faktorer som kan ha negative implikasjoner..

10. Mindre ulikhet: Sørge for at utviklingen og bruken av KI ikke bidrar til å forsterke bias og skjevheter som kan føre til diskriminering.

13. Stoppe klimaendringene: Det trengs en kritisk bevissthet med tanke på de implikasjoner bruk og utvikling av KI kan ha for miljøet. Fra blant annet utvinning av mineraler for å bygge teknologi, arealbruk, til vannressurser som trengs for å kjøle datasentre.

16. Fred, rettferdighet og velfungerende institusjoner: Offentlig myndighet og skoler som tar i bruk ressurser med KI må gjøre det på en måte som bidrar til åpenhet og ansvarlighet, samt sikrer rett til medvirkning. 

 

 

Publisert: 12.12.2024 Oppdatert: 09.04.2025 kl.14:15