Digitale læringsressurser til opplæring og utdanning

Informasjon om behandling av personopplysninger i digitale læringsressurser og pedagogiske fagsystem

Vestfold fylkeskommune behandler elevers personopplysninger med formål om underveisvurdering og medvirkning i opplæringen. Dette er nødvendig for å ivareta dine rettigheter til videregående opplæring, slik de er fastsatt i opplæringslova med forskrifter.

Formål om underveisvurdering

Du som elev har rett på underveisvurdering, som har som hensikt å fremme læring, tilpasse opplæringen og øke kompetansen din i fag. Underveisvurdering er en dialogisk prosess mellom deg som elev, og faglæreren din. For at faglærer skal kunne gi deg god underveisvurdering, blant annet gjennom muntlig eller skriftlig tilbakemelding og tilpasning av læringsressurser, er det nødvendig for  skolen og faglærer å ha opplysninger som kan gi et bilde av din læring og kompetanse.

Formål om medvirkning

Din rett til å medvirke i opplæringen og å bli hørt, er fastsatt i opplæringslova §10-2. I enkelte tilfeller kan det være nødvendig for Vestfold fylkeskommune å behandle dine personopplysninger, for å oppfylle denne retten. Eksempler på dette kan være bruken av en digital tavle, spørreskjema eller annet digitalt system for å behandle individuelle innspill fra deg som elev, i saker som angår blant annet organisering og utvikling av opplæringen. Dette gjelder også der opplysninger ikke kan knyttes til deg direkte, men der det kan være indirekte identifiserbare opplysninger, som behandles i systemene.

Behandling av personopplysninger for disse formålene utføres i:

Bruk

Digitale læringsressurser og læremidler

Feide

Filtrering av nettrafikk og nettinnhold

Microsoft 365 for utdanning og Teams læringsplattform

Munin

Dine rettigheter

Vestfold fylkeskommune er behandlingsansvarlig for de ovennevnte behandlingene av personopplysninger, som er nødvendig for å utføre en oppgave i allmennhetens interesse.

Du har en rett til å be om innsyn i dine personopplysninger behandlet av Vestfold fylkeskommune. Du har også rett til å protestere på de ovennevnte behandlingene av personopplysninger, ut ifra særskilte grunner knyttet til din særlige situasjon.

Dersom du har spørsmål angående behandling av dine egne personopplysninger, ta kontakt med personvernombudet i Vestfold fylkeskommune via personvernombud@vestfoldfylke.no

Spørsmål om digitale læringsressurser og universell utforming av IKT kan rettes til post@vestfoldfylke.no

Leverandør av digitale tjenester til bruk i opplæring

Dersom du skal levere digitale læremidler eller andre digitale tjenester til bruk i opplæring finner du informasjon om slike tjenesteleveranser her:

Tjenesteleverandør til Vestfoldskolen

Publisert: 04.06.2024 Oppdatert: 03.10.2024 kl.21:42