Behandling av personopplysninger

Informasjon om behandling av personopplysninger i digitale læringsressurser og pedagogiske fagsystem

Vestfold fylkeskommune behandler elevers personopplysninger med formål om underveisvurdering og medvirkning i opplæringen. Dette for at fylkeskommunen som skoleeier skal kunne utøve sitt ansvar og myndighet, og oppfylle din rett til opplæring. Vestfold fylkeskommune er da behandlingsansvarlig for all behandling av dine personopplysninger for formålene nevnt her.

En behandling er enhver operasjon eller rekke av operasjoner som gjøres med personopplysninger (GDPR, artikkel 4-4). F.eks. så kan opplysninger om hvem du er og hvilken skole og klasse du går i, brukes til å gi tilgang til en digital læringsressurs og plassere deg i en gruppe, sammen med læreren og medelevene dine, slik at du kan jobbe individuelt eller i gruppe, og kommunisere digitalt med lærer. All behandling av dine personopplysninger skal ha et formål og et behandlingsgrunnlag.

 

Formål ved underveisvurdering

Elever har rett på underveisvurdering, som har som hensikt å fremme læring, tilpasse opplæringen og øke kompetanse i fag, samt vurdere om eleven har tilfredsstillende utbytte av opplæringen, jf. opplæringslova § 5-4.Innhald, vurdering og dokumentasjon i den vidaregåande opplæringa, § 11-1.Tilpassa opplæring, § 11-2.Tilfredsstillande utbytte av opplæringa, samt opplæringsforskrifta § 9-1.Formålet med og grunnlaget for vurdering i fag og § 9-11.Undervegsvurdering i fag. Underveisvurdering er en dialogisk prosess mellom elev og faglærer. For at faglærer skal kunne gi god underveisvurdering, blant annet gjennom muntlig eller skriftlig tilbakemelding og tilpasning av læringsressurser, er det nødvendig for skolen og faglærer å ha opplysninger om læring og kompetanse. Dette kan inkludere å følge opp læringsarbeidet og vurdere i hvilken grad det gir økt kompetanse, og bidrar til videre læring og lærelyst.

Behandling av ansattes personopplysninger ved underveisvurdering er nødvendig for å utføre en oppgave i allmennhetens interesse. Vestfold fylkeskommune er pålagt å sørge for tilpasset opplæring og at eleven har tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Behandlingene er nødvendig for at lærer skal kunne følge elevens utvikling og oppfylle retten til underveisvurdering, jf. 

Formål ved medvirkning i kvalitetsutvikling

Elevers rett til å medvirke i opplæringen og å bli hørt, er fastsatt i opplæringslova §1-3 6.ledd, om formålet med opplæringen, §10-2 rett til medvirkning i det som gjelder etter opplæringslova med forskrifter, samt §10-4 om skoledemokrati. I enkelte tilfeller kan det være nødvendig for Vestfold fylkeskommune å behandle dine personopplysninger, for å oppfylle denne retten. Eksempler på dette kan være bruken av en digital tavle, spørreskjema eller annet digitalt system for å behandle individuelle innspill fra deg som elev, i saker som angår blant annet organisering og utvikling av opplæringen. Dette gjelder også der opplysninger ikke kan knyttes til deg direkte, men der det kan være indirekte identifiserbare opplysninger, som behandles for dette formålet.

Behandling av ansattes personopplysninger ved medvirkning i kvalitetsutvikling er nødvendig for å utføre en oppgave i allmennhetens interesse. Vestfold fylkeskommune som skoleeier er pålagt å sørge for rett og nødvendig kompetanse i skolen, blant annet gjennom faglig og pedagogisk utvikling, jf. opplæringslova §17-1.Krav om kompetanse i skolen, samt §17-8.Fagleg og pedagogisk utvikling. Behandlingene omfatter det som er nødvendig for å gjennomføre kurs i regi av eller på oppdrag for Vestfold fylkeskommune, etter- og videreutdanning i regi av Vestfold fylkeskommune, universitet eller høgskole, samt undersøkelser i regi av eller på oppdrag for Vestfold fylkeskommune.

Formål ved kartlegging og oppfølging

Elever har rettigheter knyttet til tilpasset opplæring, individuell tilrettelegging, og et trygt og godt skolemiljø. Behandlingene ved faglig og sosial kartlegging og elevoppfølging omfatter er nødvendig for å ivareta skolen og skoleeiers plikter til å gjennomføre vurderinger og tiltak som skal oppfylle disse rettighetene. Dette kan inkludere faglig og sosial kartlegging, samt annen pedagogisk oppfølging, jf. § 11-5.Fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemiddel§ 11-6.Individuelt tilrettelagd opplæring, samt § 11-10.Individuell opplæringsplan

Formål ved ivaretakelse av felles skoleregler

Elever har rettigheter og ansvar knyttet til gjennomføring av opplæringen som følger av
forskrift om felles skoleregler for elever ved fylkeskommunale videregående skoler, Vestfold, lovdata.no. Vestfold fylkeskommune kan behandle elevens personopplysninger for formål som har grunnlag i lokal forskrift. Dette inkluderer blant annet elektronisk kommunikasjon, tilgangsstyring (autorisasjon og autentisering), kontroll for juks og plagiat, samt sanksjon, jf. forvaltningslova §2 bokstav b. enkeltvedtak, lovdata.no

 

Behandlingsgrunnlag

Artikkel 6.Behandlingens lovlighet, lovdata.no

  • Artikkel 6 nummer 1, bokstav e.: behandlingen er nødvendig for å utføre en oppgave i allmennhetens interesse.
  • Artikkel 6 nummer 1, bokstav e.: behandlingen er nødvendig for å utøve offentlig myndighet som Vestfold fylkeskommune er pålagt.
  • Artikkel 6 nummer 1, bokstav c: behandling er nødvendig for å ivareta en rettslig forpliktelse som påhviler den behandlingsansvarlige.

Artikkel 9.Behandling av særlige kategorier av personopplysninger, lovdata.no

  • Artikkel 9 nummer 2, bokstav g.: Behandlingen er nødvendig av hensyn til viktige allmenne interesser

Artikkel 10.Behandling av personopplysninger om straffedommer og lovovertredelser, lovdata.no

Supplerende rettsgrunnlag er opplæringslova, lovdata.no, med forskriftene opplæringsforskrifta, lovdata.no og læreplanverket, forskrift om felles skoleregler for elever ved fylkeskommunale videregående skoler, lovdata.no, Vestfold samt forvaltningsloven, lovdata.no og eForvaltningsforskriften, lovdata.no.

 

Kategorier av personopplysninger og registrerte, databehandlere og sletterutiner

Opplysninger behandlet av databehandler:

  • Identifikatorer
  • Kontaktopplysninger
  • Organisasjonstilhørighet
  • Gruppetilhørighet

Registrerte:

  • Elever og lærlinger under 18 år
  • Elever og lærlinger over 18 år
  • Ansatte

Tidspunkt for sletting av personopplysninger avhenger av når den aktuelle behandlingens formål er oppfylt. For alle behandlinger utført i digitale læringsressurser og pedagogiske fagsystem vil det være etter at eleven tas ut av skoleadministrativt system; etter endt eller avsluttet opplæring. Personopplysninger viderebehandlet for arkivformål behandles iht. Vestfold fylkeskommunes arkivplan.

Databehandlere og tjenester

For å oppfylle formålet med behandlingene er det nødvendig for Vestfold fylkeskommune å behandle personopplysninger i ulike tjenester; typisk digitale læringsressurser og pedagogiske fagsystem. Følgende leverandørers tjenester er tildelt et databehandleroppdrag for å oppfylle de ovennevnte formålene:

  • Ableton AG
    • Ableton Live
  • Adobe Inc.
    • Adobe Creative Cloud
  • ASK Undervisning AS
    • ASK Studio
  • Biblioteksystemer AS
    • Bibliofil
  • Brettboka AS
    • Brettboka
  • CappelenDamm AS
    • CDU.no
    • Disko
    • Skolen fra Cappelen Damm
    • Unibok
  • Cisco Systems Inc.
    • Cisco Networking Academy
  • Dassault Systèmes
    • Solid Works
  • Edword Aps
    • Edword
  • Forlagshuset Vigmostad & Bjørke AS (Fagbokforlaget)
    • Kartleggeren
    • Digitale læremidler fra Fagbokforlaget
  • Gyldendal Norsk Forlag AS
    • Aftenposten skole
    • Aftenposten Junior skole
    • Ordnett
    • Salaby
    • Skolestudio
    • Smart bok
    • Smart Øving
  • H. Aschehoug & Co. (W. Nygaard) AS
    • Aunivers
    • Modus
    • Unibok
  • Inkrement AS
    • Campus
    • Kikora
  • Kahoot AS
    • Dragonbox Skole
  • Klassetrivsel Aps
    • Klassetrivsel
  • KS Digital AS
  • LearnLab AS
    • LearnLab
  • Lingit AS
    • Lingdys skole
  • Matematikksenteret (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet – NTNU)
    • Alle Teller!
  • Microsoft Inc.
    • Microsoft 365 for utdanning
    • Teams for utdanning
  • Nasjonal Digital Læringsarena (Alle fylkeskommunene er felles behandlingsansvarlig.)
  • Oribi AB
    • Glosboken
  • Skolerom AS
    • Skolerom
  • Snapmentor AS
    • Curipod
  • Siemens AG
    • Solid Edge
  • Sikt - Kunnskapssektorens tjenesteleverandør
    • Feide
    • FileSender
    • SIKT KI
  • TV2 Skole AS
    • Elevkanalen
  • Universitetet i Bergen
    • Skolelab.no
  • Universitetet i Oslo
    • Nettskjema
    • Samtavla
  • Utdanningsdirektoratet (Også behandlingsansvarlig)
    • Digilær
    • PAS
    • UIDP

 

Dine rettigheter

Vestfold fylkeskommune er behandlingsansvarlig for behandling av personopplysninger i digitale læringsressurser, som er nødvendig for å utføre en oppgave i allmennhetens interesse.

Du har rett til å protestere på grunnlag av et særskilt behov for å stoppe en behandling av dine personopplysninger. Vestfold fylkeskommune vil vurdere dine særskilte behov opp mot tvingende berettige grunner som Vestfold fylkeskommune har til å behandle dine personopplysninger; av hensynet til allmennhetens interesse eller utøvelsen av offentlig myndighet. Det kan ikke på generelt grunnlag protesteres mot en behandling.

Du har en rett til å be om innsyn i dine personopplysninger behandlet av Vestfold fylkeskommune. Du har også rett til å protestere på de ovennevnte behandlingene av personopplysninger, ut ifra særskilte grunner knyttet til din særlige situasjon.

Dersom du har spørsmål angående behandling av dine egne personopplysninger, ta kontakt med personvernombudet i Vestfold fylkeskommune via personvernombud@vestfoldfylke.no

Spørsmål om digitale læringsressurser og universell utforming av IKT kan rettes til post@vestfoldfylke.no

Les mer om personopplysninger på Datatilsynets nettsider.

 

 

Publisert:

12.09.2024

Oppdatert:

02.09.2025 kl.09:12