Utdanning og kvalifisering er grunnlaget for blant annet språk, trygghet og velferd, og nøkkelen for å få innvandrere ut i arbeidslivet. Samtidig er deltakelse i utdanning og arbeid tett knyttet til deltakelse i andre deler av samfunnslivet.
Minoritetsspråklige barn i barnehagen
Bruk av barnehage blant minoritetsspråklige barn er et av flere mål på inkludering. Andelen minoritetsspråklige barn som går i barnehagen i Vestfold økte betraktelig fra 2015 til 2019. Selv om denne gruppen var i barnehage i noe mindre grad enn øvrige barn, ble forskjellene mindre i løpet av de siste årene, og i 2019 gikk 92 prosent av minoritetsspråklige 5-åringer i barnehage. Kilde: IMDi
For 2020 til 2023 finnes det kun tall for Vestfold og Telemark samlet, og tallene er dermed ikke nødvendigvis representative for Vestfold. Fra 2020 til 2023 har andelen minoritetsspråklige og andel ikke-minoritetsspråklige 5-åringer som går i barnehage vært relativt stabil (fig. 1). Kilde: IMDi
Figur 1. Andel minoritetsspråklige (grønt) og ikke-minoritetsspråklige (gult) 5-åringer som går i barnehage i Vestfold (2014 - 2019) og Vestfold og Telemark (2020 - 2023). Kilde: IMDi
Fullføringsgrad i videregående opplæring
Forskjellen i andelen som fullfører videregående opplæring innen fem år fra oppstart mellom innvandrere og ikke-innvandrere ble mindre i Vestfold i perioden 2015 - 2019 (fig. 2). Kilde: IMDi Samtidig økte andelen norskfødte med innvandrerforeldre som fullfører betydelig, og fra 2016 til 2019 fullførte denne gruppen videregående opplæring i større grad enn befolkningen utenom innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre. Tall for 2020 - 2022 finnes kun for Vestfold og Telemark samlet, og er ikke nødvendigvis representative for Vestfold. I Vestfold og Telemark fylke ser man at andelen innvandrere som fullførte innen fem år fra oppstart har økt disse to årene. Det har fullføringsgraden for de to andre gruppene også gjort (fig. 2).
Figur 2. Andel personer mellom 16 og 24 år i Vestfold (2013 - 2019) og Vestfold og Telemark (2020 - 2021) som fullførte videregående opplæring innen fem år fra oppstart. Tallene vises som tre års glidende gjennomsnitt (f. eks. er "2019" gjennomsnittet av 2017, 2018 og 2019). Kilde: IMDi.
Les mer om videregående opplæring for voksne
En større andel innvandrere har kun grunnskole
I Vestfold er andelen med høyere utdanning omtrent like stor blant innvandrere og befolkningen for øvrig (fig. 3). Andelen som kun har fullført grunnskolen (altså ikke videregående skole) er imidlertid betraktelig høyere blant innvandrere enn den øvrige befolkningen.
Figur 3. Høyeste utdanningsnivå hos innvandrere og befolkningen for øvrig i alderen 30 - 66 år i Vestfold. 2019. Kilde: IMDi.
Andelen innvandrere mellom 16 og 25 år som verken var i utdanning eller arbeid i Vestfold i 2019 var langt høyere (29 %) enn tilsvarende aldersgruppe i befolkningen unntatt innvandrere (14 %). Tall fra Vestfold og Telemark fylke i 2022 viser samme trend - utenforskapet var langt høyere blant innvandrere (29 %) enn befolkningen for øvrig (12 %). Kilde: IMDi
Les mer om fylkeskommunens opplæringstilbud
Les om fylkeskommunens integreringsarbeid
Ingressfoto: Aleksander Walmann Åsgården