Fylkeskulturpris til filmskaper

Filmskaper Erik Jacobsen
Fylkeskulturprisen 2024 er i år tildelt Tønsberg-filmskaperen Erik Jacobsen. Foto: Foto: Privat

Harald Haave

25.09.2024

26.09.2024 kl.08:37

Filmskaperen Erik Jacobsen fra Tønsberg er tildelt fylkeskulturprisen i Vestfold 2024.

-Erik Jacobsen har vært en sentral historieforteller og formidler i Vestfold i over 30 år. Han har gjort en stor innsats både som regissør og forfatter i å dokumentere sentrale deler av vår felles fortid. Mye av dette arbeidet er gjort gjennom en stor egeninnsats og utholdenhet over tid. Erik Jacobsens filmproduksjoner har også blitt vist på NRK og vært en del av programmet i Den Kulturelle Skolesekken. Flere dokumentarproduksjoner har på ypperlig vis belyst vestfoldsamfunnets historie og samtid, senest denne høsten gjennom dokumentarfilmen om Svend Foyn, heter det i begrunnelsen fra Hovedutvalg for inkludering, idrett og kultur, som sto for tildeling i sitt møte 24. september.

thumbnail_image001.jpg

Aktiv prisvinner

Formålet med fylkeskulturprisen er å gi honnør og anerkjennelse til en aktiv kunstner eller kulturaktør som har gjort en betydelig innsats for fylkets kunst- og kulturliv. Fylkeskulturprisen er på 75 000 kroner.

Retningslinjene vektlegger at kandidaten skal ha en tilknytning til Vestfold, og kandidaten må være aktiv og synlig på den regionale kulturarenaen, gjerne også nasjonalt og internasjonalt. Kandidaten må kunne vis til aktivitet og produksjon av høy kvalitet.

thumbnail_image002.jpg

Lang fartstid

Erik Jacobsen har bodd og virket i Vestfold siden 1980-tallet, og var sentral i oppbygging av TV Vestfold, både som programleder og reporter. Han har siden arbeidet som både filmregissør i eget selskap, som journalist, og som forfatter for ni bøker, blant annet «Kaldnes – et skipsverft», industriøya «Jarlsø – en perle i utvikling», og TV-serien «Hvalfangsteventyret».

Erik har i over 25 år jobbet målrettet med det han kaller «å dokumentere samt formidle viktig og spennende Vestfold historie - før det er for sent. I praksis handler det om å få vanlige mennesker til å fortelle om sine opplevelser, og bruke dette som bærebjelken i formidlingen - enten på film eller i bokform. Fellesnevneren er Vestfold-historie fra nær fortid.

Han har gjennomført flere krevende formidlingsprosjekter og er blitt tildelt mange priser for sine dokumentarfilmer og bøker. Blant disse er Vestfolds første journalistpris (2001), Tønsberg kommunes kulturpris (2006) og Sem Rotarys ærespris (2008).

Fylkeskulturprisen vil bli overrakt prisvinneren under Kulturkonferansen i Horten 14. november.