Etablerer politisk partnerskap med kommunene

Politisk møte
Fylkestinget i Vestfold Foto: Anders Palmer Holmen

Christian Brekke

20.09.2024

22.09.2024 kl.15:15

Vestfold fylkeskommune etablerer et nytt politisk partnerskap med de seks kommunene i Vestfold for å jobbe sammen om felles satsinger og utfordringer.

I fylkestinget i juni foreslo politikerne å etablere et tettere samarbeid med de seks kommunene i fylket, og det er dette forslaget som ble fulgt opp i fylkestinget 10. september. Innstillingen fra fylkesutvalget om å opprette et politisk partnerskap ble enstemmig vedtatt.

«Dette er for å følge opp blant annet Vestfoldplanen som vi har ute på høring, og andre saker som er aktuelle for Vestfold»

- Fylkesordfører Anne Strømøy

Fylkeskommunen har en rolle som samfunnsutvikler og regional utviklingsaktør, og skal utvikle politikk tilpasset regionens egne utfordringer og muligheter. Rollen som samfunnsutvikler må utøves i nært samspill med berørte aktører, noe fylkeskommunen og kommunene i fylket har erfaring med fra tidligere.

Det tidligere partnerskapet i Vestfold ble også trukket fram som noe positivt av politikerne i fylkestinget.

Følger opp hovedmålene i Vestfoldplanen

Vestfoldplanen skal gi retning til samfunnsutviklingen og Vestfold fylkeskommunes prioriteringer fremover. Hovedmålene i planen kan oppsummeres som inkludering, klima og miljø, og verdiskaping. Disse målene beskrives nærmere i høringsutkastet til Vestfoldplanen, som også ligger til grunn for det nye politiske partnerskapet.

– Ved å jobbe i dette fora så tenker man å etablere undergrupper som rapporterer inn til dette politiske partnerskapet, som en overordnet paraply. Dette er steg én i den overordna oppbygningen. Og så har vi et vell av aktører og organisasjoner som skal være med å jobbe spesifikt med de ulike sakene, sier fylkesordføreren.

Hør fylkesordfører Anne Strømøy forklare det nye partnerskapet nærmere her:

Aktuelle oppgaver for partnerskapet kan være:

• Ta opp saker av felles interesse for medlemmene
  • Drøfte ulike regionale satsinger og tiltak som for eksempel arealdisponering, klima og miljø ved å samarbeide om regionale planer og strategier og utvikling av en attraktiv bo og arbeidsregion.
  • Avgi høringsuttalelser
  • Arbeide for infrastruktur som bidrar til økt konkurransekraft for næringsutvikling og Turisme
  • Samarbeide om tiltak for å fremme integrering og hindre utenforskap og utvikle det Kulturelle fellesskapet

Opprettelsen av et politisk partnerskap må behandles politisk av alle kommunene i Vestfold før fylkestinget gjør endelig vedtak.

Høydepunkter fra fylkestinget

Gikk du glipp av fylkestinget i Vestfold fylkeskommune tirsdag 10. september? I denne videoen oppsummerer fylkesordfører Anne Strømøy hovedsakene.

Se video