Nå er dashbordet på plass!

Dashbord Opplæring
Analyseenheten har arbeidet fram et dashbord - nytt verktøy for å vise resultater og all statistikk id en videregående skolen. Foto: Skjermbilde av dashbordet

Av:

Harald Haave

Publisert:

08.11.2024

Oppdatert:

04.12.2024 kl.08:00

Som ledd i arbeidet med å øke kvaliteten i opplæringsløpet, bestilte fylkespolitikerne i desember i fjor et dashbord som viser resultater for videregående opplæring. Nå er dashbordet på plass.

Med det har politikere, ledere i administrasjonen, rektorer, lærere, elever og andre interesserte et  verktøy for å sjekke statistikk og resultater i videregående skole.

-Dashbordet er et svar på fylkestingets vedtak i desember om at det skulle utarbeides et verktøy for kvalitetsutvikling, sier leder for hovedutvalget for utdanning, Lasse Berntzen. Som politikere er det viktig å ha korrekt og oppdatert informasjon for å kunne ta gode beslutninger, avslutter Berntzen. 

Her ser du dashbordet

Sorterer på nivåer

Dashbordet inneholder statistikk om blant annet læringsmiljø, læringsresultater og gjennomføring i videregående opplæring. Kildene til statistikken er i hovedsak Utdanningsdirektoratet, men også Statistisk sentralbyrå (SSB) og internettportalen Vigo.   

I dashbordet er det, avhengig av hvilken statistikk en ser på, mulig å gjøre utvalg eller sortering på år, skole, nivå, utdanningsprogram, kjønn, fag, karaktertype, med mer.  

-Innenfor videregående opplæring foregår det et kontinuerlig arbeid med utvikling av kvalitet. Dashbordet blir et godt verktøy i dette arbeidet, sier direktør for opplæring og tannhelse, Liv Marit Hansen. Selv om hovedmålgruppen er politikere, er statistikken også relevant for skoleledere, bedrifter og andre som er interessert i resultater fra videregående opplæring i Vestfold, avslutter direktøren.  

Ny lov – nytt ansvar

I den nye opplæringsloven er fylkeskommunens ansvar for kvalitetsarbeidet i videregående opplæring tydeliggjort og konkretisert. Loven krever også at fylkestinget minst én gang i året skal få informasjon om læringsmiljø, læringsresultater og gjennomføring i videregående opplæring. Ambisjonen er at dashbordet skal bidra til å oppfylle begge deler.  

Lillian Kaupang
Rådgiver