Samarbeidsavtalen for det som har fått merkelappen «Bypakke Sandefjord» er nå signert. Dermed kan arbeidet med å utvikle framtidas løsninger for trafikantene i Sandefjord skyte fart.
Avtalen er signert av ordfører i Sandefjord kommune, Bjørn Ole Gleditsch, fylkesordfører i Vestfold Anne Strømøy, avdelingsdirektør transport sør i Statens vegvesen, Roar Midtbø Jensen, og fagdirektør mobilitet og samfunn Østlandet i Jernbanedirektoratet, Sefrid Line Jakobsen.
Med signeringen i slutten av september, har partene nå forpliktet seg til å samarbeide om å gjøre det bedre å komme seg fram i kommunen, enten det er til fots, på sykkel, med kollektivtransport, eller med bil for de som trenger det.
Ansvar og forpliktelse
Forbedring av gang- og sykkelmulighetene i kommunen, er noe av det kommunen ønsker å gjøre noe med. Under signeringsmøtet på rådhuset i slutten av september, ble det også slått fast at det som skjer med jernbanen vil være svært sentralt i arbeidet for å finne de beste løsningene for trafikantene i kommunen. At Jernbanedirektoratet er med som samarbeidspartner, er derfor viktig.
Fylkeskommunen har ansvaret for busstilbudet og fylkesveiene, noe som sammen med Statens vegvesens ansvar naturligvis blir sentralt når de beste løsningene skal på plass.
«Partene skal bidra til å sikre et godt, kunnskapsbasert beslutningsgrunnlag for folkevalgte i kommunene og i fylkeskommunen, samt for andre myndigheter og sektorer, for å bidra til helhetlige løsninger og økt gjennomføringskraft», står det i avtalen. Hele avtalen kan leses her:
Har 200 millioner
Kommunen har selv satt av 200 millioner kroner til dette arbeidet de neste årene, og disse pengene kommer fra salget av Sandefjord Bredbånd. Bypakke Sandefjord er vedtatt som en bypakke uten bompengefinansiering. Fylkeskommunen vil bidra med 250.000 kroner til oppstarten av arbeidet med bypakka.
De fire samarbeidspartnerne vil ha god nytte av hverandres fagkompetanse underveis i prosjektet. Avtalen gjelder i første omgang fram til 2033.