Tilrettelegging
Tilrettelegging av opplæring skal i all hovedsak skje innenfor det ordinære opplæringstilbudet, og den enkelte skole har ulike tilretteleggingstiltak. Tilrettelegging kan for eksempel være at læreren nivådifferensierer opplæringa, at klassen styrkes med ekstra lærer i enkeltfag, at elever får tilbud om intensive kurs i enkelttema, eller at klassen deles i mindre grupper i enkelttema.
Hva skjer hvis tiltakene ikke fungerer?
Når tilrettelegging ikke er tilstrekkelig for at du som elev får tilfredsstillende utbytte av opplæringen, skal du henvises til pedagogisk psykologisk tjeneste (PP-tjenesten). PP-tjenesten foretar en sakkyndig vurdering av ditt behov, og skolen iverksetter deretter individuelt tilrettelagt opplæring når dette er nødvendig. Elever som skal ha vurdering med karakter i et fag må vurderes i forhold til fagets totale læreplan.
Individuelt tilrettelagt opplæring
Du har rett til individuelt tilrettelagt opplæring hvis du ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet. Det må dokumenteres med en sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten.
Hva er individuelt tilrettelagt opplæring?
Opplæringen kan gjelde i ett eller flere enkeltfag, men det kan også gjelde hele opplæringa. Individuelt tilrettelagt opplæring kan gis på flere måter, f.eks. ved:
- at du har andre opplæringsmål enn den ordinære læreplanen
- at en lærer eller assistent følger deg særskilt i klassen
- at opplæringa organiseres på en annen måte enn i ordinær klasse
- at du får særskilt tilpasset utstyr
På bakgrunn av den sakkyndige vurderinga fatter skolen et enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring. Dette enkeltvedtaket skal si noe om innhold, omfang og organisering av opplæringen.
Individuelt tilrettelagt opplæring skal være tilpasset den enkeltes behov og kan være midlertidig. En eventuell overgang til ordinær opplæring skal sikres gjennom tett samarbeid mellom deg som elev og undervisningspersonalet.
Dersom det fattes et enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, plikter skolen også å lage en individuell opplæringsplan (IOP) for hvordan opplæringen skal gjennomføres.
Særskilt språkopplæring
Dersom du har et annet morsmål enn norsk eller samisk, har du rett til særskilt språkopplæring inntil du har tilstrekkelig ferdighet i norsk til å følge den vanlige opplæringen i skolen.
Les mer om minoritetsspråklige elever
Tilrettelagt transport
TT-ordningen er et transporttilbud til personer som på grunn av sterk og varig forflytningshemming- og/eller orienteringshemming, ikke kan benytte ordinær kollektivtransport.
Informasjon om TT-ordningen og om hvordan du søker finner du her
www.vestfoldfylke.no/tt-ordning
Fritak
I videregående opplæring kan en ikke ha fritak for vurdering i enkeltfag og fremdeles få vitnemål, slik det er i grunnskolen, med noen unntak:
- du kan ha rett til fritak fra vurdering med karakter i sidemål
- du kan ha rett til fritak fra opplæring i sidemål
- du kan ha rett til fritak fra vurdering med karakter i kroppsøving
- du kan ha rett til fritak fra opplæring i kroppsøving
- du kan ha rett til fritak fra vurdering med karakter i andre fremmedspråk
- du kan ha rett til fritak fra opplæring i fremmedspråk for å ta privatisteksamen i morsmål
Dersom du har spørsmål til disse fritakene, ta kontakt med skolen din. Du kan også finne informasjon om hvordan du søker fritak på skolenes oversikt over søknadsskjemaer for elever.
Du må følge ordinær undervisning i faget til søknaden er innvilget.
Tilrettelegging ved eksamen
Les mer om tilrettelegging ved eksamen
Endret opplæringsløp
Du kan ha rettigheter til å endre opplæringsløpet ditt underveis i skoleåret ved å ønske:
- å bruke lengre tid enn normert på trinnet og har behov for trinn 1, 2 eller 3 over flere år
- å slutte i utvalgte fag når du har bestemt deg for å ta omvalg neste skoleår
- å ikke delta i opplæringen i et eller flere fag av tungtveiende grunner
I de fleste tilfeller betyr at du skal ha færre fag og timer i uka og gå deltid på skolen
Hva er tungtveiende grunner for å slutte i fag for å ta faget som privatist?
Tungtveiende grunner for å innvilge søknad om å ikke følge opplæringen i et fag til fordel for privatisteksamen omtaler i merknad til forskrift til Opplæringsloven § 4-2:
«Ved ønske om å ta et fag som privatist, vurderer fylkeskommunen om det foreligger tungtveiende grunner for å innvilge søknad om at søkeren ikke ønsker å følge opplæring i ett eller flere fag som er en del av opplæringstilbudet vedkommende er tatt inn til.
At eleven ønsker å ta et fag som privatist fordi hen tror at hen vil kunne få en bedre karakter i faget enn som elev, vil ikke være en tungtveiende grunn til å innvilge en søknad.
Imidlertid vil eksempelvis elever som ikke ønsker å få opplæring i ett eller flere fag fordi de har opplevd noe traumatisk, blir syke, har omsorgsansvar eller lignende kunne få innvilget en slik søknad om å få ta et fag som privatist.»
Konsekvenser av å slutte i fag:
- For deg som skal bruke lenger tid enn normert: Du skal søke individuell behandling ved neste års opptak og det skal lages en fullføringsplan for deg som viser hvordan du skal fullføre opplæringen din.
- For deg som tar omvalg: Du kan avtale med skolen din hvilke fag du kan gjøre ferdig i år for å få dem godkjent i den videre opplæringen din. Du avtaler med skolen din hvilke fag du skal slutte i. Det skal lages en fullføringsplan for deg som viser hvordan du skal fullføre opplæringen din. Du skal søke ordinært til neste års inntak.
- For deg som skal ta faget som privatist: Når du slutter i faget før 1. mars mister du retten til mer opplæring. Du må selv melde deg opp i faget og betale eksamensavgift. Du har selv ansvar dersom eksamensdatoen kolliderer med andre fag du skal ha eksamen i. Du skal søke ordinært ved neste års inntak. Det skal lages en fullføringsplan for deg som viser hvordan du skal fullføre opplæringen din.