Bibliotekene gir tilgang til informasjon og kunnskap både gjennom bøker og andre medier og gjennom samtaler, foredrag og debatter. Dette gjør bibliotekene til en kunnskapsarena hvor alle kan få mulighet til både personlig og faglig utvikling. Fylkesbibliotekets oppgave er å støtte opp om dette oppdraget blant annet gjennom å tilby kurs og kompetanseheving, blant annet innenfor medie- og informasjonskompetanse, og å legge til rette for et godt samarbeid mellom bibliotekene.
Les om videreutdanning for ansatte i folkebibliotek i formidling av forskningsbasert kunnskap.
Ler mer om medie- og informasjonskompetanse.
Hvordan jobber bibliotekene med kunnskapsarenaen?
Samlingsutvikling
Bibliotekene tilbyr relevant og kvalitetssikret informasjon og kunnskap. Bibliotekene sørger for at de kan tilby bøker som passer for ulike målgrupper og med stor bredde av temaer. Disse bøkene skal være aktuelle og ha god kvalitet. I tillegg vil de gi tilgang til databaser med kvalitetsikret innhold. Materiale bibliotekene ikke selv har, vil ofte kunne skaffes gjennom lånesamarbeid (fjernlån).
Veiledning og referansetjenesten
Bibliotekansatte vil kunne gi veiledning i å finne fram i informasjonsjungelen til innbyggere som ber om hjelp. Veiledningen kan gå på å finne bøker og informasjon, finne fram til og få veiledning i bruk av digitale tjenester med mer. Bibliotekansattes spesialkompetanse er søk, gjenfinning og vurdering av kilder. Dessuten har de god oversikt over medielandskapet.
Arrangement og utstillinger
Bibliotekene arrangerer bokprat, samtaler, foredrag, debatter og utstillinger om aktuelle saker og temaer.
Fylkesbibliotekets oppgave er å koordinere fellestiltak og arrangere kompetansehevende kurs og møter i temaer som kildebevissthet og kildekritikk, søk og gjenfinning, mekanismer i mediebildet og andre temaer innen medie- og informasjonskompetanse.
Vil bibliotekene får et utvidet ansvar framover?
I offentlige dokumenter utgitt den siste tiden nevnes bibliotekene i flere sammenhenger:
- Motstandskraft mot desinformasjon og falske nyheter
- Digital inkludering
- Møteplass som kan forhindre utenforskap og ekstremisme
- Del av Norges totalberedskap
Digitaliseringsstrategien (Fremtidens digitale Norge - Nasjonal digitaliseringsstrategi 2024-2030) gir bibliotekene viktige oppgaver på veien mot et enda mer digitalisert Norge. Bibliotekene bidrar til å fremme digital inkludering i tillegg til at de er en del av samfunnets digitale motstandskraft og kan veilede om kilder på nettet, ekte og falske nyheter og skille mellom gode og dårlige kunnskapskilder. I tillegg gir de tilgang til kilder og aktivt formidler forskning, kunnskap og kultur. (s. 86)
Totalberedskapsmeldingen (Meld. St. 9 (2024-2025) legger vekt på at "En godt opplyst befolkning, med god tilgang på kunnskap om og forankring i egen kulturell identitet, vil ha bedre muligheter til å ta gode valg for seg selv og sitt nærsamfunn i en krisetid. Dette kan være helt avgjørende for hvordan nasjonen som helhet står gjennom en krise." Bibliotek bidrar til å gi innbyggerne mulighet til å holde seg oppdaterte og til kritisk tenking. (s. 90).
Kultur- og likestillingsdepartementet har gitt ut en melding om forebygging av ekstremisme, Meld. St. 13 (2024-2025). Denne anerkjenner at bibliotekenes samlinger gjør at befolkningen har tilgang til et mangfold av litteratur, forskning og kunnskapskilder. Dette bidrar igjen til utvikling av refleksjon, kritisk tenkning og digital dømmekraft hos enkeltmennesker. "Gjennom sitt virke bidrar bibliotekene til å styrke befolkningens motstandskraft mot gruppefiendtlige og antidemokratiske holdninger.” I tillegg er bibliotekene åpne for alle og dette bygger fellesskap og tillit mellom mennesker. (s. 59)
Det er ventet en strategi for å styrke motstandskraften mot desinformasjon og falske nyheter i løpet av våren 2025.
Rådgiver. Har ansvar for å følge opp e-bokkonsortiet i Vestfold og Telemark og de digitale innholdstjenestene (Bibliotek24), skolebibliotekene i de videregående skolene, lånesamarbeid og transportordningen i fylket og kompetansetiltak i temaer rundt medie- og informasjonskompetanse.