Videregående opplæring - Gjennomføring

Det er et overordnet mål at elever, lærlinger og lærekandidater i videregående opplæring skal gjennomføre sitt planlagte opplæringsløp. Gjennomføringen anerkjennes med vitnemål, fag-/svennebrev eller kompetansebevis, og er grunnlaget for videre studier eller direkte inngang til arbeidslivet.
Elev foran PC

Gjennomføring fem eller seks år etter oppstart

Gjennomføring beskriver resultatet av opplæringen for elevene og lærlingene, fem/seks år etter at de begynte i sin videregående opplæring. Elever som begynner på et studieforberedende utdanningsprogram følges i fem år, mens elever som begynner på et yrkesfaglig utdanningsprogram følges i seks år.

Blant elever som startet videregående opplæring høsten 2017, fullførte 82,2 prosent av elevene i Vestfold med studiekompetanse, yrkeskompetanse eller planlagt grunnkompetanse innen fem/seks år. Snittet for landet som helhet var 84,8 prosent. Andelen som fullfører videregående opplæring innen fem/seks år har økt over tid, men Vestfold er blant fylkene med lavest gjennomføring.  

Blant elevene som startet på et av de studieforberedende utdanningsprogrammene, fullførte 92 prosent i løpet av fem år i Vestfold. De tilsvarende tallene for yrkesfaglige utdanningsprogram var 71 prosent.

Figur 1. Andel som har fullført og bestått innen fem/seks år etter oppstart. 2006-kullet - 2017-kullet. Vestfold. Kilde: SSB, tabell 12971.

Det er stor forskjell mellom utdanningsprogrammene i hvor stor andel av elevene som fullfører videregående opplæring. 93 prosent av elevene på musikk, dans og drama hadde fullført innen fem år. På teknologi- og industrifag hadde kun 54 prosent av elevene fullført innen seks år. På naturbruk og restaurant- og matfag har henholdsvis 25 og 23 prosent av elevene fullført med planlagt grunnkompetanse, mens det i fire andre utdanningsprogram ikke er noen som har gjort det.

Figur 2. Andel som har fullført og bestått innen fem/seks år etter oppstart i 2017, fordelt på utdanningsprogram. Vestfold. Kilde: Utdanningsdirektoratet.

Færre består skoleåret

En annen måte å måle gjennomføring på er å se på andelen som består hvert enkelt trinn et gitt skoleår. Beregningene tar utgangspunkt i de elevene som er registrert aktive i skolene per 1. oktober det aktuelle skoleåret.

Skoleåret 2023-24 bestod 80 prosent av elevene i Vestfold trinnet de gikk på. Andelen som har bestått per skoleår økte betraktelig under pandemiårene. En tilsvarende økning så vi i alle fylker. Dette skyldtes blant annet avlyst eksamen og i snitt høyere standpunktkarakterer. Det gjaldt særlig på vg3 og på studieforberedende utdanningsprogrammer, der det i utgangspunktet er mange eksamener. Skoleåret 2023-24 var andelen bestått lavere også enn det var i årene før koronapandemien.

Figur 3. Andel som har bestått hvert enkelt trinn i skoleårene 2017-18 til 2023-24. Vestfold. Kilde: Vigo

Andelen som har bestått skoleåret 2023-24 varierer en del mellom skolene i Vestfold. Mens 85 prosent av elevene på Re videregående skole bestod siste skoleår, var andelen 65 prosent på Holmestrand videregående skole. Her er det viktig å huske på at skolene tilbyr ulike utdanningsprogrammer og at elevgrunnlaget derfor varierer.

Figur 4. Andel som har bestått totalt skoleåret 2023-24 per videregående skole i Vestfold. Kilde: Vigo

Ingressfoto: Aleksander Walmann Åsgården

Visste du at?

To av tre fullfører videregående opplæring på normert tid.

Kjappe fakta

Blant de som startet videregående opplæring i 2017 hadde 82,2 prosent i Vestfold fullført og bestått fem eller seks år senere. Andelen som fullfører innen fem/seks år har vært relativt stabil de siste årene.

Gjennomføringstallene er høyest blant elever på studieforberedende utdanningsprogram.