Gjennomføring fem eller seks år etter oppstart
Gjennomføring beskriver resultatet av opplæringen for elevene og lærlingene, fem/seks år etter at de begynte i sin videregående opplæring. Elever som begynner på et studieforberedende utdanningsprogram følges i fem år, mens elever som begynner på et yrkesfaglig utdanningsprogram følges i seks år.
Blant elever som startet videregående opplæring høsten 2017, fullførte 82,2 prosent av elevene i Vestfold med studiekompetanse, yrkeskompetanse eller planlagt grunnkompetanse innen fem/seks år. Snittet for landet som helhet var 84,8 prosent. Andelen som fullfører videregående opplæring innen fem/seks år har økt over tid, men Vestfold er blant fylkene med lavest gjennomføring.
Blant elevene som startet på et av de studieforberedende utdanningsprogrammene, fullførte 92 prosent i løpet av fem år i Vestfold. De tilsvarende tallene for yrkesfaglige utdanningsprogram var 71 prosent.
Figur 1. Andel som har fullført og bestått innen fem/seks år etter oppstart. 2006-kullet - 2017-kullet. Vestfold. Kilde: SSB, tabell 12971.
Det er stor forskjell mellom utdanningsprogrammene i hvor stor andel av elevene som fullfører videregående opplæring. 93 prosent av elevene på musikk, dans og drama hadde fullført innen fem år. På teknologi- og industrifag hadde kun 54 prosent av elevene fullført innen seks år. På naturbruk og restaurant- og matfag har henholdsvis 25 og 23 prosent av elevene fullført med planlagt grunnkompetanse, mens det i fire andre utdanningsprogram ikke er noen som har gjort det.
Figur 2. Andel som har fullført og bestått innen fem/seks år etter oppstart i 2017, fordelt på utdanningsprogram. Vestfold. Kilde: Utdanningsdirektoratet.
Færre består skoleåret
En annen måte å måle gjennomføring på er å se på andelen som består hvert enkelt trinn et gitt skoleår. Beregningene tar utgangspunkt i de elevene som er registrert aktive i skolene per 1. oktober det aktuelle skoleåret.
Skoleåret 2023-24 bestod 80 prosent av elevene i Vestfold trinnet de gikk på. Andelen som har bestått per skoleår økte betraktelig under pandemiårene. En tilsvarende økning så vi i alle fylker. Dette skyldtes blant annet avlyst eksamen og i snitt høyere standpunktkarakterer. Det gjaldt særlig på vg3 og på studieforberedende utdanningsprogrammer, der det i utgangspunktet er mange eksamener. Skoleåret 2023-24 var andelen bestått lavere også enn det var i årene før koronapandemien.
Figur 3. Andel som har bestått hvert enkelt trinn i skoleårene 2017-18 til 2023-24. Vestfold. Kilde: Vigo
Andelen som har bestått skoleåret 2023-24 varierer en del mellom skolene i Vestfold. Mens 85 prosent av elevene på Re videregående skole bestod siste skoleår, var andelen 65 prosent på Holmestrand videregående skole. Her er det viktig å huske på at skolene tilbyr ulike utdanningsprogrammer og at elevgrunnlaget derfor varierer.
Figur 4. Andel som har bestått totalt skoleåret 2023-24 per videregående skole i Vestfold. Kilde: Vigo
Ingressfoto: Aleksander Walmann Åsgården