Videregående opplæring - Læringsmiljø

Et godt læringsmiljø er en forutsetning for elevers og lærlingers faglige og sosiale utvikling. I Vestfold rapporterer elever og lærlinger i videregående opplæring generelt om høy trivsel og lite mobbing.
Gutter samarbeider om skolearbeid

Det er høy bevissthet rundt viktigheten av et godt og trygt læringsmiljø, trivsel og muligheten til å medvirke og påvirke egen opplæringssituasjon. I det følgende ser vi nærmere på trivsel og mobbing i videregående opplæring, noe som forteller mye om hvorvidt arbeidet for et godt læringsmiljø lykkes.

Elev- og lærlingundersøkelsene

Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse i regi av Utdanningsdirektoratet der elever fra 5. trinn til siste år på videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for læring og trivsel i skolen.

Undersøkelsen er obligatorisk å gjennomføre for 7. trinn, 10. trinn og vg1, og frivillig å gjennomføre for øvrige trinn fra og med 5. trinn.

I Vestfold svarte 7300 elever i videregående opplæring på undersøkelsen høsten 2024.

Lærlingundersøkelsen er en årlig undersøkelse i regi av Utdanningsdirektoratet der lærlinger og lærekandidater som har vært i lære i minst 11 måneder får si sin mening om lærings- og arbeidsmiljøet på arbeidsplassen. Undersøkelsen gjennomføres på høsten.

I Vestfold svarte 430 lærlinger på undersøkelsen høsten 2024.

De aller fleste trives på skolen

I Vestfold oppgir de fleste elevene i videregående opplæring (87 prosent) at de trives godt eller svært godt på skolen. Dette er omtrent likt som landet som helhet. Gutter trives i litt større grad enn jenter (fig. 1). Trivsel er høyere blant elever på studieforberedende enn på yrkesfaglige utdanningsprogram.

Figur 1. Andelen gutter og jenter som trives godt eller svært godt på skolen, etter klassetrinn. Høst 2024. Kilde: Utdanningsdirektoratet, Elevundersøkelsen.

Trivselen er høyest hos elevene på idrettsfag, og lavest blant elevene på restaurant- og matfag.

Figur 2. Andel elever på vg1 som oppgir at de trives godt eller svært godt på skolen, fordelt på utdanningsprogram. Høst 2024. (Enkelte utdanningsprogram vises ikke fordi de er skjermet av personvernhensyn.) Kilde: Utdanningsdirektoratet, Elevundersøkelsen.

De fleste lærlinger trives på arbeidsplassen

I Vestfold oppgir 84 prosent av lærlingene at de trives i nokså stor eller svært stor grad på arbeidsplassen sin. Dette er litt lavere enn i landet som helhet, men er en økning siden i fjor. Gutter trives i noe større grad enn jenter. Men det er blant jentene det har vært en størst økning i trivsel siden forrige undersøkelse.

Figur 3. Andelen lærlinger som oppgir at de trives i nokså stor eller svært stor grad på arbeidsplassen, fordelt på kjønn. Kilde: Utdanningsdirektoratet, Lærlingundersøkelsen.

De aller flest opplever ikke mobbing i skolen

I Vestfold oppgir 7 prosent av elevene på vg1 at de opplever mobbing på skolen 2-3 ganger i måneden eller oftere. Dette er litt høyere enn det nasjonale gjennomsnittet. Flest opplever å bli mobbet av andre elever på skolen, men det foregår også av voksne på skolen og digitalt.

Gutter opplever i noe større grad å bli mobbet enn jenter, og andelen som opplever mobbing er lavest mot slutten av videregående. 

Figur 4. Andelen elever som oppgir at de har opplevd mobbing 2-3 ganger i måneden eller oftere av andre elever, digitalt eller av voksne på skolen, etter trinn. Høst 2024. Kilde: Utdanningsdirektoratet, Elevundersøkelsen.

Andelen elever som opplever mobbing på skolen er høyere blant elever på yrkesfaglige utdanningsprogram enn på studieforberedende utdanningsprogram, både nasjonalt og i fylket vårt. Andelen som har opplevd mobbing de siste månedene er lavest på idrettsfag, og høyest på kunst, design og arkitektur.

Figur 5. Andelen elever på vg1 som oppgir at de har opplevd mobbing 2-3 ganger i måneden eller oftere av andre elever, digitalt eller av voksne på skolen, etter utdanningsprogram. Høst 2024. (Enkelte utdanningsprogram vises ikke fordi de er skjermet av personvernhensyn.)  Kilde: Utdanningsdirektoratet, Elevundersøkelsen.

De fleste lærlinger opplever ikke mobbing på arbeidsplassen

I Vestfold oppgir 85 prosent av lærlingene at de ikke har opplevd mobbing på arbeidsplassen de siste månedene. Dette er noe lavere enn i landet som helhet, men er en økning siden i fjor. Jenter opplever i mindre grad enn gutter å bli mobbet på arbeidsplassen.

Figur 6. Andelen lærlinger som oppgir at de ikke har opplevd mobbing på arbeidsplassen de siste månedene, fordelt på kjønn. Kilde: Utdanningsdirektoratet, Lærlingundersøkelsen.

Ingressfoto: Aleksander Walmann Åsgården

Visste du at?

9 av 10 elever i videregående opplæring i fylket trives godt på skolen.

Kjappe fakta

Gutter trives i noe større grad enn jenter på videregående.

Elevene på idrettsfag trives best og opplever minst mobbing.

Elevene opplever mindre mobbing utover i det videregående utdanningsløpet.