Fylkesordfører Anne Strømøy tok imot Vestfolds stortingspolitikere fredag formiddag. Sammen med lokale ordførere fikk de innføring i Bypakke Tønsberg-regionen og Torps betydning for fylket, blant annet.
Bypakka er et av de største utbyggingsprosjektene i regi av en fylkeskommune noensinne.
Torp ble fremhevet i møtet fordi fylkeskommunen er deleier i lufthavnen. Flyplassen er fylkets - og ikke minst regionens - portal til resten av Norge og verden.
På vei til Stortinget
Bypakke Tønsberg-regionen har en lang historikk. Prosjektsjef Nina Knutsen tok med seg stortingspolitikerne på en reise fra da dagens pakke så lyset for mer enn ti år siden, og frem til i dag hvor det jobbes mot stortingsbehandling før sommerferien. Stortingsrepresentant fra Høyre, Erlend Larsen, minnet om fristen for når stortingsproposisjonen må være ferdig og overlevert for at Stortinget skal rekke å behandle prosjektet før ferien. Prosjektsjef Knutsen bekreftet at det er den datoen det jobbes mot.
Bra for lokalt næringsliv
Det er mange prosjekter som skal planlegges og gjennomføres under paraplyen Bypakke Tønsberg-regionen, sa prosjektsjef Knutsen.
– Mange lokale firmaer, lokalt næringsliv og underentreprenører kommer til å merke at det er stor aktivitet i regionen under byggeperioden, sa hun.
Spesielt Færder kommune vil få økt attraktivitet med en ny fastlandsforbindelse. Med Bypakke Tønsberg-regionens mange delprosjekter ligger det til rette for økt vekst i næringslivet i mange år fremover, sa Knutsen.
Krevende tider i luftbransjen
Direktør på Sandefjord lufthavn AS, Gisle Skansen, orienterte om de krevende tidene lufttransporten står i.
– Det er viktig med en omforent holdning for å ivareta lufthavnene, sa han til vestfoldbenken.
– Torp skal være et nav for regional utvikling, skape konkurransekraft og tiltrekke seg de kloke hodene. Lufthavnen bidrar til å øke boattraktivitet og til en helhetlig infrastruktur i regionen, sa Skansen.
Aktiviteten er nesten tilbake som før pandemien på antall flyselskap og lufthavnen er godt rustet for en videre og forsiktig ekspansjon.
– 40 prosent av inntektene kommer fra flyselskapene, sier Skansen. Og la til at det er økonomisk krevende å drive innenfor luftfart.
Viktig med jernbane
Avslutningsvis understreket direktøren på TORP hvor viktig det er at det blir Intercity-tog og stasjon på lufthavnen. Mye av utslippene relatert til lufthavnene er faktisk ikke fra flyene, men fra biltrafikken til og fra, fortalte Gisle Skansen. Målet er at lufthavnen skal ha nullutslipp fra egen virksomhet innen utgangen av 2030.
Direktør på TORP Sandefjord lufthavn, Torp Gisle Skansen snakket om viktigheten av Torp som knutepunkt i fylket. Foto: Freddy S. Fagerheim
Prosjektsjef Nina Knutsen i Bypakke Tønsberg-regionen fortalte stortingspolitikerne om det pågående arbeidet med nytt veisystem i regionen. Foto: Freddy S. Fagerheim