Ungdom rapporterer om mindre mobbing

Unge som sitter sammen og snakker på en trappe
Foto: Jacoblund/Getty Images

Av:

Ellen Just Hansen

Publisert:

13.01.2025

Oppdatert:

14.01.2025 kl.10:35

Nye tall fra Elevundersøkelsen viser at andelen av elever i Vestfold som opplever å bli mobbet av andre elever stagnerer sett i forhold til fjorårets undersøkelse. Samtidig øker andelen som trives i videregående skole.

Hver høst gjennomføres elevundersøkelsen for elever i videregående skole og lærlingundersøkelsen for lærlinger i bedrift. Begge undersøkelsene er nasjonale. De eies og gjennomføres i regi av Utdanningsdirektoratet. I undersøkelsene får elever og lærlinger si sin mening om forhold som er viktige for å lære og trives på skolen og på arbeidsplassen. 

Ungdommer rapporterer om mindre mobbing

Etter en økning i 2023 i andelen av elever i videregående skole som opplevde mobbing, viser ferske tall fra elevundersøkelsen høsten 2024 at andelen elever i Vestfold som opplever å bli mobbet av andre elever to-tre ganger i måneden eller oftere har stagnert noe. 

Fra 2023 til 2024 øker andelen på fylkesnivå av elever på vg1 som ikke i det hele tatt opplever å bli mobbet av andre elever. Andelen øker fra 84,1 til 85,8 %. På vg2 er tallet unntatt offentlighet og på vg3 går tilsvarende andelen ned 0,4 prosentpoeng.
 
Nasjonale tall for tilsvarende resultat viser en økning fra 85,5 % til 86 % på vg1, en nedgang fra 87 % til 86,1 % på vg2 og en økning fra 90,1 % til 90,9 % på vg3. Økningen av andelen som ikke i det hele tatt opplever å bli mobbet er størst eller mest positiv på vg1 på fylkesnivå.
 
I de offentlige og private videregående skolene i Vestfold er det sirka 400 elever som opplever en eller annen form for mobbing. Det er flest på vg1 og færrest på Vg3.

Det er mange detaljer knyttet til mobbing som er skjermet og som derfor ikke kan gjengis eller kommenteres helt konkret. Det er også tall som er helt unntatt offentlighet og som derfor ikke publiseres. Detaljer knyttet til hvem som mobber og hvor mobbingen skjer er rammet av disse tiltakene og det er bare tall fra vg3 som er tilgjengelig på fylkesnivå.
 
Tall her viser at godt over halvparten av elevene som opplever mobbing svarer at mobbingen skjer i korridorer på skolen, nesten tre av ti sier at det skjer i skolegården og nesten 2 av 10 at det skjer i garderober/dusj. Tilsvarende nasjonale tall viser at mobbing oftest skjer i klasserom, i korridorer eller annet sted på skolen.

– Det er veldig positivt å se at andelen elever som opplever å bli mobbet av andre elever går noe ned, sier direktør for opplæring og tannhelse i Vestfold fylkeskommune, Liv Marit Hansen. Økningen vi så i fjor var bekymringsfull. Arbeidet med læringsmiljø generelt og mobbing spesielt får stor oppmerksomhet, både på den enkelte skole og i dialogen mellom skolene og skoleeier. Andelen av elever som opplever å bli mobbet av voksne er også noe vi ser meget alvorlig på, fortsetter Hansen. Det blir, på samme måte som med oppfølgingen av digital mobbing, også jobbet målrettet og tverrfaglig med å forebygge og følge opp slike hendelser. Det skal ikke være noen tvil om at det er nulltoleranse for mobbing, avslutter Liv Marit Hansen.
  
På fylkesnivå er det ikke publisert noen tall for kun offentlige skoler som viser hvor stor andel som ikke i det hele tatt er blitt mobbet digitalt. Tallene som kommenteres her inkluderer derfor både offentlige og private skoler. I Vestfold er det 90,1 % av elevene på vg1 og 90,7 % av elevene på vg2 som ikke i det hele tatt opplever å bli mobbet digitalt. Dette er en økning fra 2023 på 1 prosentpoeng på vg1. Resultatet er det samme på vg2 i disse to årene. Tall for vg3 er ikke publisert i 2024. Nasjonale tall i 2024 ligger noe høyere for andelen som ikke i det hele tatt blir mobbet digitalt. På de tre nivåene var snittet nasjonalt 91,1 %, 91,4 % og 94,2 % på vg1, vg2 og vg3.
 
Detaljer knyttet til digital mobbing, viser at det i 2024 er flest elever som opplever å bli kalt stygge ting og ertet. Tall på fylkesnivå viser at de som blir mobbet digitalt oftest blir mobbet av noen som ikke går i samme klasse og som ikke går på skolen. De opplever også å bli mobbet av noen som er helt ukjente. I 2024 er andelen som blir mobbet digitalt av ukjent høyest på vg1 og lavest på vg3. Andelen som opplever å bli mobbet digitalt av noen på skolen er høyest på vg3.


Andelen som gleder seg til å gå på skolen er høyest på vg1

Nesten 9 av 10 elever oppgir at de trives godt eller svært godt i videregående skole. Det er en liten økning på alle tre nivå i andelen som trives. Økningen er størst på vg3. I 2023 var det 86,4 % av elevene på Vg1 som svarte at de trives svært godt eller godt. I 2024 er dette tallet 86,8 %. Nasjonalt snitt på vg1 er her 87,5 %. På vg2 ligger fylkesresultatet her 0,1 prosentpoeng under det nasjonale. På vg3 ligger det 0,3 prosentpoeng over.

Sammenliknet med resultater fra 2023 går gjennomsnittlig skår for motivasjon noe ned i 2024 på vg1, den går noe opp på vg2 og er uforandret på vg3. Detaljer knyttet til tema motivasjon viser at andelen som er helt enige i at de gleder seg til å gå på skolen er høyest på vg1. Andelen går litt ned fra 2023. På vg2 og vg3 går andelen litt opp, men er allikevel mellom 2 og 3 prosentpoeng lavere enn på vg1. Andelen som er helt uenig i at de gleder seg til å gå på skolen er snaue 7 % på alle tre nivå. Det er noe lavere på vg3 i 2023.

Lærlingundersøkelsen: 8 av 10 trives på arbeidsplassen

Spørsmålene i lærlingundersøkelsen dreier seg i stor grad om trivsel, motivasjon og mobbing på arbeidsplassen. Det er lite endring i resultatene fra 2023 til 2024. Vestfold ligger omtrent på landsgjennomsnittet på alle spørsmålene i undersøkelsen.
 
De aller fleste lærlinger er motivert for å lære på arbeidsplassen, så mange som 9 av 10. Tallene for Vestfold er omtrent på samme nivå i 2023 og 2024, og resultatene følger i hovedsak de nasjonale tallene. I 2023 svarte 72,1 % av lærlingene at de gledet seg til å gå på arbeid i lærebedriften. Dette lå godt under snittet for hele landet, som var 75,8 %. I 2024 økte andelen som gleder seg til å gå på jobb til 76,2 %, noe som gjorde at Vestfold lå omtrent på linje med hele landet der snittet er 76,3 %.
 
Over 8 av 10 lærlinger trives på arbeidsplassen, og nesten 9 av 10 trives med kollegaene. På landsbasis er 77,6 % fornøyde med opplæringen de har fått på arbeidsplassen så langt. Resultatet for trivsel på arbeidsplassen i Vestfold skiller seg positivt ut med en økning fra 80,1 % i 2023 til 84,4 % i 2024 for de som svarer at de trives i svært stor/nokså stor grad. Resultatene for hele landet var på 83,2 % i 2023 og 85,5 % i 2024.
 
Det nasjonale snittet av andelen som opplever å bli mobbet har holdt seg forholdsvis stabil over tid, men i 2024 er det en noe lavere andel som oppgir at de blir mobbet enn tidligere. Resultatene for hele landet viser at 3,1 prosent av lærlingene opplever å bli mobbet på arbeidsplassen 2-3 ganger i måneden eller oftere. På grunn av skjerming av tallene for Vestfold, er det ikke mulig å kommentere tallene på fylkesnivå konkret.

Mer om elev- og lærlingundersøkelse:

For videregående skole er undersøkelsen obligatorisk å gjennomføre på vg1. I Vestfold gjennomføres elevundersøkelsen på alle tre nivå. Det var 6790 av de 8061 inviterte som svarte på undersøkelsen høsten 2024. Det ga en svarprosenten i Vestfold på 84,2. Det nasjonale snittet var 80,5 %.  
Det er lærlinger og lærekandidater som har vært i lære i minst 11 måneder det aktuelle året, som inviteres til å delta i lærlingundersøkelsen. Høsten 2024 var svarprosenten i Vestfold 36,2. Det nasjonale snittet var 41,4.

Her finner du mer informasjon: