Fylkeskommunen får dårlig økonomisk utvikling

Fylkesordfører statsbudsjettet
Fylkesordfører om statsbudsjettet: Vanskelig situasjon blir enda vanskeligere Foto: Rolf Marthinsen

Harald Haave

07.10.2024

08.10.2024 kl.17:58

Statsbudsjettet er ingen lystig lesing for Vestfold fylkeskommune. Det er ikke grunnlag for noen realvekst for fylkeskommunen. Og av landets fylkeskommuner er Vestfold blant de tre som får dårligst økonomisk utvikling i frie inntekter fra 2024 til 2025.

For fylkeskommunene samlet øker anslag på frie inntekter (som består av skatteinntekter og rammetilskudd) fra 2024 til 2025 med 6,5 %, mens dette for Vestfold utgjør 3,5 prosent. Pris- og lønnsvekst, såkalt deflator, er beregnet til 4,1 prosent. Det innebærer en realnedgang for fylkeskommunen.

Drar fra Vestfold

-Det vi registrerer nå er at andre fylkeskommuner drar ytterligere fra Vestfold på inntektssiden. Det gjør en vanskelig situasjon enda vanskeligere. Som fylkeskommune vil det bli utfordrende å levere det tjenestetilbudet som innbyggere og Staten forventer. Det er viktig at vi alle har en felles forståelse av situasjonen; hvis ikke skaper det urealistiske forventninger og svekker tilliten til fylkeskommunen, sier fylkesordfører Anne Strømøy.