Rydder opp i eierforholdene

Marius Sommerstad og Henrik Ødegård fra Vestfold fylkeskommune sammen med Tor Arne Morken fra Færder kommune på en av gang- og sykkelveiene som fylkeskommunen nå overtar. Foto: Rolf Marthinsen

Rolf Marthinsen

30.08.2024

30.08.2024 kl.07:36

Første september tar Vestfold fylkeskommune over eieransvaret for 1150 veilyspunkter og 15,5 kilometer gang– og sykkelvei langs fylkesveier fra Færder kommune.

I samme prosess omklassifiseres 6,9 kilometer fylkesvei om til kommunal vei. 20. august ble protokollen undertegnet av Vestfold fylkeskommune og Færder kommune. Dermed tar fylkeskommunen over 12 gang– og sykkelveistrekninger. Motsatt tar Færder kommune over 6,9 kilometer vei som til nå har vært fylkesvei. Disse veiene har med tiden endret funksjon, og blir fra 1. september kommunale veier.

Ved at fylkeskommunen nå også har påtatt seg eieransvaret for veibelysningen vil det ikke lenger være tvil om hvem som skal ha melding når lyspærer slukner, og hvem som skal stå for utgiftene til drift og vedlikehold.

Bakgrunn

Gjennom mange år har det vært et delt eierskap for veilys og gang- og sykkelveier langs fylkesveiene, hvor kommunene har hatt ansvar for noen strekninger og fylkeskommunen for andre. 17. februar 2021 ga hovedutvalget for samferdsel sitt mandat for å rydde opp i disse forholdene, og endelig kan Vestfold fylkeskommune og Færder kommune iverksette overtakelsen.

Færder kommune er første kommune som har underskrevet en slik protokoll, men fylkeskommunen er i forhandlinger med alle kommunene i fylket. 16 september iverksettes en liknende avtale med Sandefjord, og 1. oktober skjer det samme i Tønsberg kommune. I Larvik, Holmestrand og Horten kommuner gjenstår den politiske behandlingen før avtalene til slutt kan signeres.

Kostbar prosess

Å ta over gatebelysning og gang- og sykkelveier medfører ekstra kostnader både til drift og vedlikehold.  Vestfold fylkeskommune må ta kostnadene med å drifte og vedlikeholde gatebelysningen og gang- og sykkelveiene, selv om det ikke følger ekstra midler fra med staten. Likevel er det politisk vilje til å få denne ordningen helt på plass. Administrasjonen i fylkeskommunen har jobbet med de aktuelle kommunene, som har ivret for denne oppryddingen i mange år, og som har opplevd det som urimelig og ulogisk at kommunene skal ha utgifter knyttet til elementer som naturlig hører til fylkesveiene.

Emneord:

Samferdsel