Resultatet blir drastiske kutt og dyrere billetter

Bilde av fylkesordfører Anne Strømøy som er frustrert over at det ikke kom mer penger i revidert nasjonalbudsjett.
Fylkesordfører Anne Strømøy er frustrert over at det ikke kom mer penger i revidert nasjonalbudsjett. Foto: Rolf Marthinsen

Av:

Rolf Marthinsen

Publisert:

16.05.2025

Oppdatert:

19.05.2025 kl.09:42

Tross drastisk prisvekst ligger det ingen føringer for økte bevilgninger til kollektivtransport i revidert nasjonal transportplan eller kommuneproposisjonen.

Vestfold fylkeskommune har nylig signert nye kontrakter for kollektivtransport i Vestfold de neste årene. For å opprettholde dagens rutetilbud vil det koste Vestfold fylkeskommune 134 millioner kroner mer per år. Det er en prisvekst på 26 prosent.

– Jeg har aldri opplevd noe lignende tidligere. Å få en økt årlig kostnad i denne størrelsesordenen blir svært krevende. Det vil si at vi ikke klarer å opprettholde det tilbudet vi har i dag.

– At det ikke kom noe i revidert nasjonalbudsjett og kommuneproposisjonen, er vi overrasket og skuffet over. Spesielt siden statlige myndigheter har pålagt en større andel utslippsfrie kjøretøy, som er vesentlig dyrere. De utslippsfrie kjøretøyene vil dra opp prisveksten betydelig. At vi ikke kompenseres for dette i det hele tatt, er bekymringsfullt.

– Dersom det ikke kommer drahjelp, vil dette svekke tilbudet betydelig og føre til økte billettpriser, noe som er veldig uheldig.

Fylkesordfører Anne Strømøy håpet i det lengste at det skulle komme mer penger til kollektivtransport, men ble svært skuffet da nasjonal transportplan og kommuneproposisjonen ble offentliggjort torsdag 15. mai.

De nye kontraktene

NHO Transport har i et notat fra januar 2025 gitt en nærmere beskrivelse av årsakene til kostnadsøkningene for det fylkeskommunale rutebusstilbudet de siste årene. Notatet viser blant annet til Transportøkonomisk institutts statusrapport for kollektivtrafikken.

Instituttet finner at kostnadene knyttet til kollektivtrafikkens innsatsfaktorer økte med 34 prosent fra pandemien inntraff og til utgangen av 2023. Enkelte steder i landet blir kontraktene hele 60 prosent dyrere.

I fylkestinget 13. mai holdt direktør for samferdsel, Gunnar Berg Treidene, en orientering om hva som har vært gjort for å gjøre kontraktanbudene attraktive.

Kontraktene som Vestfold fylkeskommune nå har signert, har en 26 prosent økning, altså betydelig lavere enn hva Transporøkonisk institutt anslo før utlysning. 26 prosent utgjør likevel 134 millioner kroner årlig, og vil føre til kutt i rutetilbudet og dyrere bussbilletter i hele Vestfold.

Årsakene til den prisveksten

Utslippsfrie busser er betydelig dyrere enn dieselbusser som også har fått en langt høyere prislapp. Dette er en utfordring når de nye kontraktene krever flere utslippsfrie busser på veiene de neste årene. Pandemi, krigen i Ukraina og svak kronekurs er medvirkende årsaker, men også økte lønnskostnader for sjåfører og mangel på sjåfører er med på å presse prisene opp.