Oppretter rundt 70 ekstra plasser på yrkesfag

Dame med stor glassøyle med fargerike baller
Sist uke var det dugnad på fylkeshuset for å skaffe flere læreplasser. Gjennom dagen havnet det en ny ball i glassøyla hos Maryann Bjordal for hver nye lærling som fikk læreplass. Foto: Liv Marit Hansen / Vestfold fylkeskommune

Charlotte N. Erikstad

14.08.2024

14.08.2024 kl.13:33

Vestfold trenger flere med yrkeskompetanse, og stadig flere unge søker seg til yrkesfagene ved de videregående skolene i fylket. Neste skoleår er det derfor opprettet rundt 70 ekstra skoleplasser.

– Jeg er positivt overrasket over økningen i antallet søkere til yrkesfag neste skoleår. Vestfold trenger flere med yrkeskompetanse, så dette er en god og ønsket utvikling, sier fylkesordfører Anne Strømøy.

Hele 54 prosent har søkt seg inn på yrkesfaglige utdanningsprogrammer ved de videregående skolene i Vestfold. Dette er flere enn tidligere, i 2023 søkte 50 prosent yrkesfag, så trenden er økende.

For å kunne tilby skoleplass på yrkesfag til alle søkerne, har fylkeskommunen opprettet flere plasser.

– Det er svært gledelig at vi kan tilby skoleplass innen yrkesfag til flere. Administrasjonen har jobbet hardt for å øke antallet skoleplasser på yrkesfag. Det er ekstra krevende å opprette flere plasser, siden det krever både lærerkompetanse og verkstedkapasitet, sier Strømøy.

Rundt 70 ekstra skoleplasser

– For å gi et tilbud til søkerne, har vi kastet oss rundt. Det er gjort en stor innsats på de videregående skolene i løpet av sommeren for å få innfridd førsteønsket til flest mulig. Totalt har det blitt opprettet rundt 70 ekstra plasser på yrkesfag, sier Liv Marit Hansen, direktør for opplæring og tannhelse.

– Flere av skolene har strukket seg langt for å få dette til. Jeg vil særlig trekke fram Melsom videregående skole, som har gjort en fantastisk jobb med å opprette utdanningsprogrammet salg, service og reiseliv, slik at de er klare til å ta imot 32 ekstra elever neste uke, sier Hansen.

Dette er oversikten over de ekstra plassene:

• Salg, service og reiseliv: 32 ekstra plasser opprettet ved Melsom videregående skole
  • Elektro og datateknologi: 14 ekstra plasser opprettet ved Sande videregående skole
  • Bygg- og anleggsteknikk: 15 ekstra plasser opprettet ved Thor Heyerdahl videregående skole, og 10 ekstra plasser til sammen på Færder videregående skole og Re videregående skole

I tillegg er det opprettet enkelte ekstra plasser på skoler som tilbyr teknologi- og industrifag.

Dugnad for flere læreplasser

Det pågår i disse dager en dugnad i Vestfold for å tilby læreplasser til elevene som har fullført de to første årene på yrkesfag. For disse venter det nå to år med opplæring i en bedrift.

Mange har blitt formidlet til en læreplass, men ikke alle har fått et tilbud enda.

– Bedriftene må kjenne sin besøkelsestid og tilby læreplasser. De vil trenge arbeidskraft i morgen, og da må de være med på dugnaden for å skaffe til veie nok læreplasser i dag. Bedriftene må være med på løftet framover, ettersom flere og flere søker seg inn på yrkesfag, sier fylkesordfører Anne Strømøy.

LES MER: Vil dere bli lærebedrift?

Sist uke var det duket for et krafttak for lærlingene på fylkeshuset i Tønsberg.

Hele dagen jobbet representanter fra skolene, opplæringskontor og samarbeidsorgan for lærebedrifter, Oppfølgingstjenesten, NAV og seksjon for fag- og yrkesopplæring i Vestfold fylkeskommune sammen for å få formidlet flere søkere til læreplass.

I løpet av dagen ble det tatt mange telefoner til søkere og kontaktpersoner i ulike bedrifter. Det ringte i bjella 80 ganger i løpet av dagen, en gang for hver ny lærling som hadde fått læreplass.

– Det var en fantastisk stemning på fylkeshuset denne torsdagen, og like gøy hver gang det ringte i bjella. Målet er at alle skal få læreplass. Vi kommer lengst når alle jobber sammen og samarbeider for å få dette til. Det finnes mange muligheter i fylket vårt, sier direktør Liv Marit Hansen.

Arbeidet med formidling til læreplass fortsetter i august og september. Søkere som har fullført vg1 og vg2 og står uten læreplass i bedrift, vil få tilbud om fagopplæring i skole. Det består i stor grad av praksis i relevant fag, og avsluttes med fag- og svenneprøve på lik linje som etter læretid i bedrift.

Bilder fra krafttaket for lærlinger

Opplæringskontor.jpgDeltar i krafttak.jpgFag- og yrkesopplæring.jpgSamlet i Skiringssal.jpg

Vil dere bli lærebedrift?

Vil din bedrift være med og forme ungdom i Vestfold? Vi trenger flere lærebedrifter.

En lærebedrift er en bedrift eller et opplæringskontor som er godkjent av fylkeskommunen for å gi opplæring i et fag til lærlinger, lærekandidater, praksisbrevkandidater og kandidater til fagbrev på jobb.

Emneord:

Opplæring