-Vi har som målsetting å øke andelen fullført og bestått og gi like muligheter for alle elever i fylket. Samtidig ønsker vi å ivareta regionens kompetansebehov, utvikle sterke fagmiljøer, og oppnå ressurseffektiv drift, sier Lasse Berntzen, hovedutvalgsleder for utdanning i Vestfold fylkeskommune. Det har også vært viktig for oss å verne om de praktiske og estetiske fagene og derfor ble MDD tilbudet opprettholdt ved de skolene som har dette tilbudet i dag. I den forbindelse er også opprettelsen av ID på Nøtterøy vgs et viktig signal om at tilbudsstrukturen skal oppleves som attraktiv for elevene i fylket.
Mens det er foreslått flere endringer og flytting av utdanningstilbud, ble det ikke vedtatt endringer i skolestruktur utover vedtatte sammenslåing av Holmestrand vgs og Sande vgs. Det er en rekke forhold som ga grunnlag for å se på den overordnede skole- og tilbudsstrukturen i Vestfold fylkeskommune i et perspektiv på 10-15 år. Fylkesdirektør kommer tilbake med egen sak til høsten om innfasingstakten på de ulike endringene.
Hva vedtok politikerne?
Hva var det så Lasse Berntzen og de 40 øvrige fylkestingspolitikerne vedtok i fylkestinget i går:
* Dagens skolestruktur fastholdes med den allerede vedtatte sammenslåingen av Holmestrand vgs og Sande vgs fra 2029.
* Utdanningsprogrammet ST opprettes ved Melsom vgs.
* Fylkesdirektøren bes legge fram egen sak om Utdanningsprogrammet TEK kan beholdes ved Horten videregående skole for Vg1 og eventuelt Vg2. Saken vurderes med utgangspunkt i blant annet følgende føringer: -Ny videregående skole i Holmestrand kommune skal være den prioriterte skolen for utdanningsprogram og fagmiljø TEK i nordfylket. -Horten videregående skole skal være den prioriterte skolen for utdanningsprogram og fagmiljø for EL i nordfylket. -Det skal legges særlig vekt på samarbeid med næringslivet i nordfylket om utdanningsprogrammet TEK, ref. behovet for kvalifisert arbeidskraft til næringslivet i Horten og Holmestrand. -For å gi tilstrekkelig plass til utdanningsprogram TEK og EL i Horten bes fylkesdirektøren vurdere om utdanningsprogrammet SSR (eller annet utdanningsprogram) kan flyttes og tilbys ved annen videregående skole i Vestfold.
* Ny videregående skole i Holmestrand kommune planlegges med følgende utdanningsprogrammer: ST, ID, HO, TEK, EL og en pilot med BA.
* Utdanningsprogrammet MK flyttes fra Thor Heyerdahl vgs til Horten vgs.
* Utdanningsprogrammet ID opprettes ved Nøtterøy vgs.
* Utdanningsprogrammet IM flyttes fra Greveskogen vgs til Horten vgs.
* Utdanningsprogrammet HDP opprettes ikke som søkbart tilbud i Vestfold fylkeskommune
* Fylkesdirektør bes komme tilbake med egen sak om investeringsbehov og finansiering relatert til å flytte utdanningsprogrammet TEK fra Sandefjord vgs, og utdanningsprogrammet BA, fra enten Re vgs eller Færder vgs og til Melsom vgs
* Fylkesdirektør bes høsten 2025 igangsette en utredning for å vurdere en hensiktsmessig tilbudsstruktur, innhold, arealer og organisering av tilbudene innenfor arbeidslivstrening og hverdagslivstrening.SMI-skolen skal videreføres
* Fylkesdirektør bes fremme sak om organisering og lokalisering av Nettskolen Vestfold og nettundervisning høst 2025.
* Fylkesdirektør skal gjennom arbeidet med overganger og karriereveiledning jobbe for å motvirke kjønnsdelte utdanningsvalg.
* Fylkesdirektør bes fremme sak om innføring av ny modell for både innhold og organisering av individrettede tiltak i videregående opplæring, høst 2025.
* Fylkesdirektør bes fremme sak om hvordan skolenes kantineareal kan utvikles for å forebygge utenforskap.
* Fylkesdirektør bes utrede egen sak om innfasingstakt for de tiltakene Fylkestinget vedtar.
* Fylkesdirektør bes utrede egne saker om investeringsbehov og finansiering for tiltak som fylkestinget vedtar og som krever dette.
* Fylkesdirektøren bes gjennomføre en evaluering for å se på hvordan linjen Musikk, Dans og Drama kan være bærekraftig på alle 3 skolene også i fremtiden. I saken bør det komme frem mulige innsparingstiltak på alle 3 retningene, og hvordan vi kan sørge for at kostnadene ligger nærmere landsgjennomsnittet for å forhindre fremtidige forslag om nedlegging av linjer.
* Fylkesdirektør bes fremme sak om hvordan det kan opprettes piloter på skolene hvor elevene får opplæring i yrkesfag som ikke er tilbudt på den enkelte skole gjennom samarbeid med næringslivet og andre skoler.
* Fylkesdirektøren bes komme tilbake med en sak som omhandler tog som en del av skoleskyssordningen.