Litteraturprisen tildelt Anne Helgesen

Anne Helgesen vinner av Litteraturprisen 2024
Anne Helgesen fra Tønsberg er tildelt Vestfold litteraturpris for 2024. Foto: Fototrollet

Harald Haave

21.10.2024

24.10.2024 kl.09:24

Vestfolds Litteraturpris for 2024 tildeles Anne Margrethe Helgesen. Prisen vil bli utdelt under Kulturkonferansen i Horten 14. november.

Variert produksjon

Helgesen (69) er forfatter og teaterkunstner med figurteater som hovedkunstart, og innehar en doktorgrad i teatervitenskap. Anne Helgesen bor og arbeider i Tønsberg og driver Kattas Figurteater Ensemble.

Fra 1982 til 1999 bodde Anne Helgesen i Bodø der hun blant annet var med på å lage barne-TV-serien om Pelle Politibil. I Bodø var hun ansatt i NRK Radio.

Helgesens produksjon er like imponerende som den er variert, både når det gjelder bokutgivelser, vitenskapelig arbeid og teatervirksomhet.

Doktorgrad

Anne Helgesen er lektor i teatervitenskap ved Universitetet i Oslo. I 2003 tok hun doktorgraden innen figurteater som den første i Norden. I doktorgradsavhandlingen påviste Helgesen at i Norge har figurteateret røtter tilbake til vikingtiden, og at turnerende profesjonelle dukkespillere opptrådte rundt om i landet på 1700-tallet, kanskje også tidligere.

I 2015 var Helgesen redaktør for Vidarforlagets  tobindsverk om og med forfatteren Agnar Mykles dramatikk, utgitt i anledning at det var 100 år siden Mykles fødsel.

Helgesen ble i 2015 utnevnt til statsstipendiat. Utnevnelsen var den gang begrunnet i hennes innsats for kulturformen figurteater.

Forfatteren Helgesen

Helgesen har skrevet en lang rekke barnebøker, dramatikk og figurteaterfaglige artikler og bøker:

1979: Even og Maia – barnebok

1989: Vi såg det – barnebok

1989: Den hemmeliga boka – barnebok

1990: Mini Maria – dukketeaterforestilling – sakprosa

1989: Oppgaven – barnebok

1993: Himmeldykkerne – barnebok

1994: Det spøker – barnebok

1995: Susanne på badet: en monolog, Nordland teater

1998: Ikke bare Maja – barnebok

1998: Kattas katalog – betraktninger om egne forestillinger og norsk figurteaters historie