Fond med mål om å øke inkludering

Penger fond
Vestfold fylkeskommune avsetter 5 millioner kroner til fond for å øke inkludering Foto: Steinar Hovland.no

Harald Haave

07.10.2024

07.10.2024 kl.12:12

Vestfold fylkeskommune har avsatt fem million kroner til prosjekter som har som mål om økt inkludering og reduksjon av utenforskap. Arbeid rettet mot personer som har falt, eller er i ferd med å falle ut av, skole/arbeidsliv vil bli særlig vektlagt.

Alle prosjekter som er egnet til å redusere utenforskap og fremme inkludering vil bli vurdert. Det kan i utgangspunktet søkes om tilskudd til prosjekter med varighet inntil 2 år. Prosjekter med lengre varighet vil også bli vurdert. Søknadsfristen er 1. november.

Her finner du kriterier og søknadsskjema:

Fond for inkludering og redusert utenforskap - Vestfold fylkeskommune

Alle søknader legges frem for politisk behandling 26. november 2024.

Bakgrunn for ordningen

Utenforskap handler om å befinne seg utenfor ulike arenaer eller fellesskap. Vestfold skårer høyere enn landsgjennomsnittet på andelen som står utenfor arbeid og utdanning. Årsaker til utenforskap er sammensatte og handler om forhold som ofte forsterkes gjennom livsløpet. Deltakelse i større eller mindre fellesskap fremmer helse, trivsel og livskvalitet. Deltakelse styrker opplevelsen av tilhørighet og sosial støtte, og deltakelse på én arena kan bidra til å styrke deltakelse på andre arenaer.

Mange innvandrergrupper er overrepresentert blant de som står utenfor, både i sivilsamfunn, fritidsaktiviteter og arbeidsliv. Det samme gjelder personer med funksjonsnedsettelse. Utenforskap er en stor samfunnsutfordring med store kostnader for både den enkelte og for samfunnet.