Feirer og synliggjør europeisk samarbeid

Seksjonsleder Torhild Svalestuen åpner markering av Erasmus Days i Vestfold
Seksjonsleder Torhild Svalestuen åpner markering av Erasmus Days i Vestfold. Foto: Ellen Just Hansen

Ellen Just Hansen

18.10.2024

18.10.2024 kl.12:19

Fredag den 18. oktober markerer Vestfold fylkeskommune Erasmus Days Vestfold. Markering synliggjør mulighetene for å dra på utveksling i og utenfor Europa.

Formålet med Erasmus Days er å formidle om pågående aktiviteter, motivere og inspirere flere til å delta i Erasmus+. Markeringen synliggjør erfaringene vi har med planlegging og gjennomføring av utvekslinger for elever, lærlinger og ansatte. I tillegg gir markeringen innsikt i hvem som samarbeider innad i fylket og hvilke europeiske aktører som er involvert.

Fremmer forståelsen for ulike kulturer

Hovedutvalgsleder for Utdanning i Vestfold fylkeskommune, Lasse Berntzen, åpnet dagen. Han la i sitt åpningsinnlegg vekt på at Erasmus+ bidrar til å fremme forståelse for ulike kulturer og bygge broer mellom forskjellig land.
Samtidig la han vekt på erfaringene som den enkelte har av å dra på utveksling:
- Når jeg snakker med studentene mine om Erasmus, så sier jeg at det er fire grunner til at dere bør være med; du utvikler deg personlig, deltakelse i Erasmus gir deg mulighet for å utvikle horisonter ved å bo i et annet land, du lærer deg kanskje nye språk og du blir kjent med andre kulturer.

Hva er Erasmus+?

Erasmus+ er EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett. Det er det største utdanningsprogrammet i verden, med et budsjett på 26,5 milliarder euro for perioden 2021-2027. Programmet støtter mobilitet og samarbeidprosjekter i hele utdanningsløpet: barnehage, grunnskole, videregående opplæring, høyere yrkesfaglig utdanning og voksenopplæring.

Regeringen oppfordrer til å gripe mulighetene

Det er også fra regjeringens side uttrykt et sterkt ønske om norsk deltakelse “Vi vil oppfordre alle til å være med og gripe mulighetene som det europeiske samarbeidet om utdanning og opplæring gir oss. Det er bare på denne måten vi når målsettingene som skal bidra til bedre kvalitet og relevans i norsk utdanning.”  Utdraget stammer fra Kunnskapsdepartementets “Strategi for norsk deltakelse i Erasmus+ og Det europeiske utdanningsområdet”.

Samtidig vet vi at utvekslingen er viktig for den enkelte. "Jeg har aldri møtt så mye takknemlighet som når vi jobbet på Annousakio på Kreta. Pasienter og pårørende ville alltid klemme, takke og gi gaver for den jobben vi gjorde. Jeg lærte mye om forskjellene mellom Norge og Kreta sitt helsevesen, og hvor heldige vi er i Norge som har et så bra helsesystem.” Sitat stammer fra en lærling i helsearbeiderfaget som har vært på utveksling til Kreta.

Her kan du lese mer om Erasmus Days.

Ønsker du mer informasjon om muligheter for utveksling og samarbeide ta kontakt med rådgiver Hege Andreassen, seksjon for kompetanse og pedagogisk utvikling på epost:
hege.andreassen@vestfoldfylke.no