Elsparkesykkel – et effektivt transportmiddel

Tania Rippol med en elsparkesykkel
Tania er nøye med hvor hun parkerer sparkesykkelen etter bruk. Foto: Rolf Marthinsen

Av:

Rolf Marthinsen

Publisert:

28.11.2025

Oppdatert:

28.11.2025 kl.09:33

Elsparkesykkelen blir ofte stigmatisert på grunn av uvettig bruk og feilparkering, men den utskjelte tohjulingen er også et godt alternativ til bilen.

Elektriske sparkesykler har ingen lokale utslipp, byr på fleksibilitet og er rimelige å bruke sammenlignet med bil.

– Jeg leier en elektrisk sparkesykkel som oftest når jeg kommer hjem med toget etter jobb, og hjemveien oppleves litt for bratt og slitsom. Men også når jeg har dårlig tid, for eksempel når jeg kommer med toget og skal rekke et møte på jobb, sier Tania Ripoll, som jobber med samferdsel i Vestfold fylkeskommune.

Tania pendler med tog mellom Porsgrunn og Tønsberg og jobber på fylkeshuset i Tønsberg. Hun har et stykke å gå både til og fra stasjonene.

– Jeg leier kanskje én til to ganger i uka, det varierer ut fra om jeg pendler eller ikke. Jeg prøver å gå fordi det er sunnere, men noen ganger faller jeg for fristelsen, og da er det veldig deilig.

Kartlegger aktiviteten

På Vestfold fylkeskommunes nettsider finnes et mobilitetsdashbord som nå også viser aktiviteten til utleide elsykler og elsparkesykler i Tønsberg og Sandefjord. Her kan du få informasjon om hvor mange turer som foretas i en periode du velger. Du kan blant annet få opp et kart som viser hvor turene har sitt utspring fra og når på døgnet det er mest aktivitet. Dashbordet viser kun to Vestfold-byer fordi det bare er disse som har utleieavtaler for sparkesykler.

Her finner du mobilitetsdashboardet

Fra 1. mai til utgangen av oktober i år er det kjørt 191 044 turer med utleiesparkesykler i Tønsberg, og sandefjordingene har kjørt hele 277 687 turer under den samme perioden. I Tønsberg var det aller høyest aktivitet i juli, med 48 517 turer. Sandefjord nådde toppen i august med 54 638 turer rundt om i byen.

Kartleggingen av bruk av mikromobilitet er viktig for både for kommunene og fylkeskommunene. Fylkeskommunen ønsker å finne mer ut av hvordan elsparkesykler og elsykler brukes og hvordan delt mikromobilitet kan virke sammen med andre transportmidler, da særlig buss.

I Vestfoldbyene har fylkeskommunen et mål om nullvekst i personbiltrafikken. Da gjelder det å finne løsninger som tilbyr regionens innbyggere gode alternativer til bilen og delt mikromobilitet kan spille en rolle i det totale mobilitetstilbudet.

Har et dårlig rykte

tania_sparkesykkel_nett-2.jpg
Tania Rippol bruker utleiesparkesykler flere ganger
per uke når hun pendler med tog mellom
Porsgrunn og Tønsberg.
Foto: Rolf Marthinsen

– Sparkesyklene er lett tilgjengelige – det er mange av dem, de står overalt, og det er lett å finne ledig sykkel i kartet. Det er veldig kjekt at de kan parkeres overalt. Men jeg er nøye med å parkere dem slik at de ikke er i veien for andre, for eksempel svaksynte.

– Jeg blir irritert når jeg ser sykler som er dårlig parkert – for eksempel har jeg en nabo som setter slike sykler slik at de står langt ute i gata, på tvers, på et hjørne. Når jeg ser slikt, flytter jeg dem alltid, forklarer Tania.

Miljøvennlig?

Ser vi på elektriske sparkesyklers levetid og utslipp i forhold til produksjon av syklene, batterier og transport til forhandler og senere til og fra byene, er disse kjøretøyene kanskje ikke like miljøvennlige vi ønsker å tro. Men ser vi på det lokale utslippet, er hver enkelt tur lokalt utslippsfri.

En elektrisk sparkesykkel bruker vesentlig mindre energi per kilometer enn en bil eller til og med en buss, spesielt ved korte turer i byområder.

Når folk velger elsparkesykkel i stedet for bil for korte turer, bidrar det til mindre kø, lavere utslipp og mindre støyforurensning. De tar lite plass både på veien og ved parkering, noe som kan redusere behovet for store parkeringsarealer og bidra til mer grøntareal i byer.    

Tidsbesparende i urbane områder

I tett trafikkerte byer kan elsparkesykler være et raskere fremkomstmiddel enn bil eller buss, på korte avstander. De lar deg unngå køer og gir mulighet til å ta snarveier gjennom parker og gangveier, noe som gjør pendlingen mer effektiv. En gjennomsnittstur med utleiesykkel varer cirka sju  minutter.

På turer under fem kilometer er de ofte raskere enn bil fordi du slipper parkering og kan bruke fortau, gang- og sykkelveier. Du kan parkere nesten hvor som helst, i motsetning til bil som krever tid til å finne plass.

Kostnadseffektiv løsning

Sammenlignet med bilhold eller daglig bruk av taxi, er elsparkesykkel en rimelig transportform. I byer hvor det tilbys delingsløsninger slipper du også å investere i egen sykkel, og betaler kun for den tiden du bruker. Når du er ferdig med kjøreturen, trenger du ikke lenger bekymre deg for sykkelen eller betale for parkering.

Elsparkesykkelen er ikke bare en trend – den representerer en praktisk, bærekraftig og økonomisk løsning for moderne transportbehov. Med riktig bruk og gode sikkerhetsrutiner kan den bidra til å gjøre byene våre grønnere og mer tilgjengelige.  

 


Emneord:

Samferdsel