Elever og lærlinger i Vestfold trives godt

Elever som sitter i klasserom
Foto: Illustrasjonsfoto: Paal-André Schwital

Av:

Ellen Marie Skjefstad

Publisert:

18.12.2025

Oppdatert:

18.12.2025 kl.09:05

Færre elever og lærlinger i Vestfoldskolen opplever mobbing, og de fleste trives godt, viser nye tall fra Elevundersøkelsen og Lærlingundersøkelsen.

Hver høst gjennomføres Elevundersøkelsen for elever i videregående skole og Lærlingundersøkelsen for lærlinger og lærekandidater i bedrift, i regi av Utdanningsdirektoratet.

I undersøkelsene får elever og lærlinger si sin mening om forhold som er viktige for å lære og trives på skolen og på arbeidsplassen.

På denne siden kan du fordype deg i tallene: Videregående opplæring – Læringsmiljø

Opplever et trygt og godt skolemiljø

Elever i videregående skole i Vestfold rapporterer gjennomgående om høy trivsel. På en skala fra 1 til 5, der 5 er høyeste skår, er den samlede trivselsskåren i 2025 på 4,2 på alle tre nivå. Dette er på samme nivå som det nasjonale snittet. Trivselen er gjennomgående høyere på de studieforberedende utdanningsprogrammene.

De aller fleste elevene opplever et trygt og godt lærings- og skolemiljø. På Vg1 øker andelen elever som ikke i det hele tatt opplever mobbing, både fra andre elever og fra voksne, for tredje år på rad. På Vg3 øker også andelen elever som ikke opplever mobbing, for andre år på rad.

Andelen på Vg1 som ikke opplever mobbing fra andre elever har økt fra 84,1 prosent i 2023 til 87,1 prosent i 2025. På Vg3 er denne andelen i 2025 på 91 prosent.

Andelen på Vg1 som ikke opplever mobbing fra voksne har i samme periode økt fra 89,4 til 91,6 prosent. På Vg3 er denne andelen i 2025 på 92,7 prosent.

Til tross for den positive utviklingen ligger andelene i Vestfold i 2025 henholdsvis 0,3 og 0,4 prosentpoeng under det nasjonale snittet på Vg1, og 0,3 og 0,9 prosentpoeng for Vg3.  

For Vg2 er det ikke publisert tall om mobbing på fylkesnivå. Dette skyldes at tallgrunnlaget er for lite til at resultatene kan offentliggjøres.

Resultatene viser også at alvorlig grad av mobbing på Vg1 går ned for tredje år på rad.

– Det er svært gledelig å se at mobbingen på Vg1 er på vei ned. Men vi kan ikke lene oss tilbake, vi må fortsette det målrettede arbeidet for å sikre at alle elever opplever et trygt og godt skolemiljø, sier Liv Marit Hansen, direktør for utdanning og tannhelse i Vestfold fylkeskommune.  

Les mer om Elevundersøkelsen for 2025  

 

Liv Marit Hansen_3_FOTO Anders Palmer Holmen.jpg
Liv Marit Hansen. Foto: Anders Palmer Holmen

Motivasjon og utviklingsarbeid

I 2025 er skåren for motivasjon høyest på Vg1. Dette gjelder både for Vestfold og for landet samlet sett. Sammenliknet med nasjonalt snitt faller imidlertid motivasjonen fra Vg1 til Vg2 noe mer i Vestfold. Dette henger blant annet sammen med at motivasjonsskåren på Vg2 for yrkesfaglige utdanningsprogram er 0,2 poeng lavere enn det nasjonale snittet.

Samtidig viser resultatene en samlet positiv utvikling i skår for elevdemokrati og medvirkning på både Vg1 og Vg2.

Resultatene fra undersøkelsene viser både positive utviklingstrekk og tydelige utfordringer. Mens utviklingen når det gjelder mobbing og elevdemokrati går i riktig retning, peker vurdering for læring og motivasjon seg ut som sentrale områder for videre arbeid.

Indeksen for vurdering for læring viser et samlet resultat for spørsmål som blant annet handler om tilbakemeldinger fra lærere om elevenes faglige utvikling og hva elevene skal gjøre for å oppnå bedre resultater. Dette er en indeks som både i Vestfold og nasjonalt har hatt forholdsvis lav skår over flere år. Dette gjelder også i 2025, der snittskåren på Vg1 er 3,5 både i Vestfold og på landsbasis.

Resultatene gir grunnlag for å videreføre og styrke det målrettede arbeidet i videregående skole, blant annet gjennom:

  • fortsatt innsats på alle tre nivå for å sikre alle elever et trygt og godt skolemiljø
  • arbeid med motivasjon, særlig på Vg2 på yrkesfaglige utdanningsprogram
  • styrking av arbeidet med å følge opp prinsippene for vurdering for læring  

Lærlinger rapporterer om høy trivsel og motivasjon

Lærlingundersøkelsen høsten 2025 viser at motivasjonen for å lære i bedrift fortsatt er svært høy. Andelen som oppgir motivasjon i «svært stor grad» har økt fra 50,6 til 55,2 prosent. Opplevelsen av arbeidsoppgavene har også blitt bedre, med en økning i snittskår fra 3,9 til 4,0.

Trivselen på arbeidsplassen har styrket seg:

  • Andelen som trives «svært godt» har økt fra 45,3 til 51 prosent.

Samtidig viser undersøkelsen noen utfordringer:

  • Andelen som svarer «verken eller» på arbeidsglede har økt fra 14,2 til 18,8 prosent.
  • Andelen som har opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet har økt fra 6,7 til 9,2 prosent.

Oppfølgingen av lærlinger har blitt bedre:

  • Andelen som har intern plan har økt fra 67,2 til 70,2 prosent.
  • Andelen som får halvårsvurdering har økt fra 83,6 til 87,4 prosent.
  • Opplevelsen av yrkesfaglig fordypning (YFF) som nyttig har økt fra 3,8 til 4,0.

 

Fakta om undersøkelsene

Elevundersøkelsen 2025

  • 7 138 av 8 238 inviterte elever i Vestfold svarte
  • Svarprosent: 86,6 %
  • Økning fra 84,2 % i 2024
  • Svarprosenten på de videregående skolene i Vestfold varierer fra 78,5 til 93,4 prosent.

Lærlingundersøkelsen 2025

  • Sendt til 1 175 lærlinger og lærekandidater
  • 470 svarte på undersøkelsen
  • Svarprosent: 40 %
  • Økning på 3,7 prosentpoeng fra 2024

Her finner du Utdanningsdirektoratets statistikk med flere tall fra:        


Emneord:

Opplæring