For dem som kjenner til Den kulturelle skolesekken (DKS), kan man kort beskrive Den kulturelle spire som DKS for barnehager. Det første «kapittelet» i satsingen handler om å skape leselyst blant de aller minste. Barna får være med på en lesekampanje der bøker blir formidlet gjennom et mangfold av kunstuttrykk.
Den kulturelle skolesekken (DKS) ble etablert i Sandefjord i 1997, og er i dag en solid etablert nasjonal ordning som sørger for at alle skoleelever i Norge får oppleve kunst og kultur av høy kvalitet hvert år. En lignende ordning for barnehagebarn har lenge vært etterspurt.
I starten vil barnehagesatsingen dreie seg om leselyst, i tråd med regjeringens leselyststrategi Sammen om lesing 2024-2030. Prosjektet mottar tilskudd fra Kulturtanken, som har det nasjonale ansvaret for DKS, og av Nasjonalbiblioteket.
Hør hvordan det var da Den kulturelle spiren ble lansert på Horten bibliotek 23. oktober.
Grobunn for fantasi
Den kulturelle spiren skal gi barnehagebarn kulturopplevelser i form av forfatterbesøk, konserter og forestillinger av høy kunstnerisk kvalitet. Den skal stimulere nysgjerrigheten og fantasien, og inspirere til høytlesning og leselyst fra tidlig alder.
Målet med Den kulturelle spiren er å berike og utvikle barn allerede fra de er små spirer. Gjennom gode opplevelser skapes grobunn for undring og fantasi. Kulturopplevelser er et viktig bidrag i barns identitetsutvikling, og kan gi dem bredere perspektiver i tidlig alder.
Det unike med Den kulturelle spiren er at de fleste forestillingene kommer til den enkelte barnehage. Et poeng er at flest mulig barn får oppleve kultur og litteratur der de er til daglig, uten å være avhengig av foreldrenes interesser eller økonomi.
Hundre bøker før skolestart
I 2022 startet Sandefjord bibliotek en kampanje kalt 100 bøker før du er 6 år. Tønsberg og Færder bibliotek fulgte senere etter med sin lokale variant. Fylkeskommunen har nå sammen med bibliotekene i Holmestrand, Horten, Larvik og Sandefjord videreutviklet 100 bøker-kampanjen til en ny, felles satsing for å motivere til høytlesing, og kampanjen vil bli koblet opp mot forestillingene i Den kulturelle spiren.
Kampanjen skal inspirere foreldre til å lese høyt for barna, og målet er å rekke igjennom 100 bøker før de starter på skolen. Med kampanjen kommer et trykt hefte med boktips fordelt etter alder, og barna kan selv krysse av når en bok er lest. Underveis kommer det belønninger i form av små premier som hentes på biblioteket.
Lesing er en grunnleggende ferdighet som må øves opp, og all erfaring viser at de barna som får vekket leselysten i tidlig alder, har større forutsetninger til å bli gode lesere selv.
Hundre forestillinger i høst
Fylkeskommunen har satt sammen et program den er svært stolt av. Fem ulike produksjoner og til sammen hundre forestillinger vil turnere i barnehagene i Vestfold denne høsten, og alle forestillingene er basert på bøker i kampanjeheftet. Det betyr at flere tusen barn vil få oppleve bøker formidlet gjennom et mangfold av kunstuttrykk.
I tillegg til barnehagene vil også bibliotekene i fylket være arenaer. I oktober inviteres utvalgte barnehager til sitt bibliotek for å se forestillingen Ikke!, basert på boken til de anerkjente lokale forfatterne Gro Dahle og Svein Nyhus.
Oversikt over forestillingene
- Bukkene Bruse på badeland med og av forfatter Bjørn Rørvik. Spilles i barnehager i Tønsberg i uke 42-43
- Robinhund, basert på en bok av Alice Lima de Faria. Med musiker Silja Sol og skuespiller Jarl Flaaten Bjørk. Spilles i barnehager i Horten, Holmestrand og Færder i uke 44 og 47.
- En fisk til Luna, en dramatisert forestilling basert på boken til Lisa Aisato. Skuespillere er Bjørn Tore Grøntvedt og Nami Aam. Spilles i barnehager i Sandefjord i uke 44-45.
- Slem med og av forfatter Veronica Salinas. Spilles i barnehager i Larvik og Tønsberg i uke 35-49.
- Ikke!, en bok-konsert basert på boken til Gro Dahle og Svein Nyhus. Med Vestfoldmusikerne Olaf Kamfjord, Jon Rosslund og Reidar Vinje Stensvold. Spilles på bibliotekene i Vestfold i uke 42-43.