Avslutter samarbeidet med Teater Ibsen

Christian Brekke

12.09.2024

12.09.2024 kl.14:25

Vestfold fylkeskommune trer ut av Telemark og Vestfold Regionteater AS etter å ha vært medeier siden 1991, og frigir 4,6 millioner kroner til andre kulturformål.

Det skapte stort engasjement blant fylkespolitikerne da saken ble diskutert på fylkestinget 10. september. Saken handlet om det lange samarbeidet med Teater Ibsen i Skien skulle videreføres eller avvikles. Med et lite flertall ble det bestemt at samarbeidet skal avsluttes innen 31. 12. 2025.

– Dette er en erkjennelse av at Vestfold ikke får det beste ut av samarbeidet, og som nå får de konsekvensene at vi trekker oss ut av samarbeidet med Skien kommune, Telemark fylkeskommune og Vestfold fylkeskommune som er medeiere i Teater Ibsen, sier fylkesordfører Anne Strømøy.

Prioriterer annet kulturarbeid i Vestfold

Som følge av vedtaket vil Vestfolds andel av tilskuddet, om lag 4,6 millioner kroner, omdisponeres til andre formål.

– Vi kommer til å bruke de samme midlene direkte til kulturmiljøet i Vestfold. Nå skal vi bruke det halvannet året på å ha tett og god dialog med ulike kulturaktører i Vestfold, sier fylkesordføreren.

Hør fylkesordførerens oppsummering og tanker mer om hvordan de omdisponerte midlene kan brukes.

Høydepunkter fra fylkestinget

Gikk du glipp av fylkestinget i Vestfold fylkeskommune tirsdag 10. september? I denne videoen oppsummerer fylkesordfører Anne Strømøy hovedsakene.

Se video