Sammen er vi Fundament!

Fra v: Rektorene Møller, Holvik og Jenshagen foran fylkeshuset
Rektorene Harald Møller ved Sandefjord vdg, Lin Marie Holvik ved Thor Heyerdahl vdg og Roar Jenshagen ved Melsom vdg. er alle deltakere i pilotprosjektet Fundament. Foto: Anders Palmer Holmen

Harald Haave

16.08.2024

22.08.2024 kl.10:56

Vestfold fylkeskommune igangsetter allerede nå i august et nytt tiltak – 11. skoleår. Tiltaket, som har fått navnet Fundament - er ett av flere som Vestfold fylkeskommune satser på for å få flere til å fullføre videregående utdanning.

Fundament Vestfold er et nytt tilbud til elever som ønsker og trenger et ekstra år på å forberede seg før de tar til med videregående opplæring. Dette er et pilotprosjekt for skoleåret 2024-2025, for ungdom i Sandefjord og Larvik kommune.

Liv Marit Hansen foto Anders Palmer Holmen.jpg
Direktør for Opplæring og tannhelse, Liv Marit Hansen. Foto: Anders Palmer Holmen

-Målet er å sørge for at vi bidrar med å styrke elevenes forutsetninger for å mestre og fullføre videregående skole samt gi den enkelte god sosial og faglig utvikling. Og så er vi opptatt av at elevene skal trives på Fundament, sier Liv Marit Hansen, direktør for Opplæring og tannhelse i Vestfold fylkeskommune.

Fylkestingspolitikerne vedtok i desember at fylkeskommunen skulle igangsette et pilotprosjekt – et 11. skoleår – med oppstart allerede i høst. Det ble den gang lagt opp til 20 elever totalt og en kostnadsramme på fire millioner kroner. Det er allerede tatt inn flere elever, men det er løpende inntak av elever gjennom skoleåret.

Fylkesordfører Anne Strømøy oppsummerer det 11. skoleår slik:

Økt mestringstro

Direktør Hansen roser rektor-troikaen Lin Marie Holvik, Roar Jenshagen og Harald Møller, som alle stilte seg positive til å gjennomføre Fundament og er i full gang med rekruttering til det spennende pilotprosjektet. Hva kan så de tre videregående skolene bidra med overfor enkeltelever som er usikre på om de er klare for en overgang fra ungdomsskole til videregående opplæring?

- Jeg tror vi kan hjelpe elevene til å få økt mestringstro og motivere til økt læring. Samtidig som vi kan veilede den enkelte med å finne fram i det store tilbudet av muligheter innen videregående opplæring. Og så må vi ikke glemme helt at vi skal bidra til å oppøve i grunnleggende ferdigheter som regning, skriving og lesing. Dette skal skje gjennom individuell og tett oppfølging av engasjerte og dyktige lærere som legger til rette for undervisning som passer den enkeltes nivå, sier rektor Roar Jenshagen på Melsom videregående skole.

Sammen med Sandefjord og Thor Heyerdahl videregående, er Melsom en av de tre skolene som deltar i pilotprosjektet.

Mange nye tiltak

Fortsatt er det for mange unge som er utenfor arbeid og utdanning viser den landsomfattende fylkesoversikten over fullført og bestått videregående opplæring. Nye tall viser at Vestfold er å finne blant de nederste på listen over fullført og bestått videregående opplæring etter 5/6 år.

- Dette er vi selvfølgelig ikke fornøyd med og iverksetter en rekke tiltak for å legge til rette for at flere skal fullføre videregående opplæring. Samtidig styrker vi opplæring for voksne og gjennomfører dette på flere skoler i tett samarbeid med næringslivet i Vestfold. Dette er et stort fellesprosjekt for både unge og eldre og noe vi skal få til sammen, sier direktør Liv Marit Hansen.