– Alt for lite til fylkesveiene i Vestfold

Direktør for samferdsel direktør Gunnar Berg Treidene
Direktør for samferdsel Gunnar Berg Treidene er skuffet over at fylkesveiene nok en gang får mindre enn riksveiene. Foto: Rolf Marthinsen

Rolf Marthinsen

30.09.2024

01.10.2024 kl.14:41

Regjeringen foreslår 481 millioner ekstra til vedlikehold av fylkesveiene. Vestfold får snaue sju av disse.

Det er 90 prosent større sjanse for å bli hardt skadet eller drept på en fylkesvei sammenlignet med en riksvei. Det stadig økende behovet for mer vedlikehold truer sikkerheten for trafikantene som bruker fylkesveiene hver eneste dag.

anne_web.jpg
 Foto: Rolf Marthinsen

– Lekkasjen som har kommet i dag synliggjør jo at riksveiene fortsetter å dra i fra. Forrige uke ble det lekket at riksveiene får 1,1 milliarder kroner ekstra, mens i dag får vi vite at fylkesveiene får mindre enn halvparten. Dette skjer, på tross av at vi vet at det er på fylkesveiene at behovet er størst, fortsetter Regjeringen likevel å prioritere mer til riksveiene.

– Sju millioner er jo noe, men langt unna hva som er det reelle behovet. Det vil si at standarden på fylkesveiene våre vil gå ytterlig nedover, sier fylkesordfører Anne Strømøy.

For lite penger

– Regjeringens egne tall som viser at vi minst må ha 387 millioner kroner til drift og vedlikehold per år for å opprettholde dagens standard på fylkesveinettet‚ sier direktør for samferdsel i Vestfold fylkeskommune, Gunnar Berg Treidene.

– Vestfold har behov for for 120 millioner årlig for asfaltering alene. I år har vi greid å prioritere 30 millioner til asfaltering. I tillegg må vi vedlikeholde bruer, rekkverk, skilt og mye mer. Nye sju millioner rekker ikke langt. Det vil si at veistandarden vil gå ytterligere ned.

– Økningen på sju millioner kroner er ikke en gang nok til å dekke det økte vedlikeholdsbehovet på Kanalbrua i Tønsberg. Vi må bruke cirka åtte millioner kroner ekstra per år for å opprettholde standarden bare på den ene brua, sier Treidene.

Stor trafikk i Vestfold

I Norge har vi 44 000 kilometer med fylkesvei, i Vestfold har vi cirka 1 200 kilometer.

– Selv om det er mange fylker som har mer vei enn oss, er det få som har slik trafikktetthet og trykk på veiene som Vestfold. Det vil si at våre veier slites raskere enn i andre deler av landet, sier Anne Strømøy.

Tre av de ni mest trafikkerte fylkesveiene i landet ligger i Vestfold. Vestfold og Akershus har størst belastning på veinettet sammenliknet med andre fylker i landet.