Elektro og datateknologi med studiekompetanse, 3-årig

Er du fascinert av den nyeste teknologien, elsker tekniske utfordringer og ønsker en mer praktisk tilnærming til skolehverdagen, samtidig som du sikrer deg studiekompetanse for å ta høyere utdanning?

Hos oss kan du velge disse to retningene innenfor elektro og datateknologi:

• Elektro og datateknologi – yrkesfag (2 år på skolen og 2 år som lærling for å få fagbrev). Les mer om det her.
  • Elektro og datateknologi med studiespesialisering – 3 år med fordypning i realfag. Les videre for å finne ut om det nye utdanningstilbudet.

To elever som jobber med lys på elektro.

Velger du det treårige løpet elektro og datateknologi med studiespesialisering, sikrer du deg studiekompetanse til de fleste utdanninger ved høyskoler og universitet.

Så dersom du i tillegg til elektro og datateknologi er glad i og mestrer matematikk, og ønsker å ta høyere utdanning for å bli ingeniør, sivilingeniør, programmerer, matematiker, fysiker eller annet innen teknologi og realfag, er dette utdanningen for deg.

Ettertraktet kompetanse

Utdanningen tar utgangspunkt i programområdet datateknologi og elektronikk, der du går et treårig studieforberedende utdanningsløp med realfagsfordypning. Her får du gode teoretiske og praktiske forutsetninger for å møte morgendagens utviklingsbehov innenfor yrker som har et stort behov for godt kvalifisert arbeidskraft i årene fremover.

Etter du har gått de tre årene ved Thor Heyerdahl vgs., er du kvalifisert til å søke universitet og høgskoler som krever fordypning i realfagene matematikk R1, R2 og fysikk 1, i tillegg til generell studiekompetanse. Det kan for eksempel være NTNU, ingeniørhøyskoler (som Cyberingeniørskolen til Forsvaret) og landets øvrige høyskoler og universiteter (se en liste her).

Hønefoss videregående skole har tilbudt dette til sine elever siden 2001. De skriver på sin nettside at en av årsakene til at dette utdanningsløpet er populært for ingeniørhøgskolene, er at elevene også jobber med tekniske og praktiske oppgaver. «Dette gir deg god forståelse for data- og elektronikkfagene som det er vanskelig å tilegne seg bare gjennom teori. Den praktiske tilnærmingen til fagene gjør deg godt rustet til å møte utfordringene som student innenfor fagfeltet.

Våre tidligere elever fra dette utdanningsløpet har tatt offisersutdanning, studert medisin, gjennomført doktorgrad osv., og snakker varmt om den utdanningen de fikk hos oss på dette utdanningsløpet».

Realfagskompetanse

Dette er utdanningsprogrammet for deg som både liker og mestrer matematikk. Med tanke på realfagsfordypningen anbefaler vi at du har et godt nivå i realfagene, og helst minimum karakteren 4 i matematikk fra grunnskolen.

Fordypningen i realfagene innebærer at du har følgende fordeling av realfagene per år på videregående:

Vg1: Matematikk 1T
Vg2: Matematikk R1 og teknologi og forskningslære
Vg3: Matematikk R2, fysikk 1 og programmering og modellering

Se fordelingen av fagene i det treårige løpet

Fag

Vg1

Vg2

Vg3

Engelsk

Norsk

Matematikk 1T

Naturfag

KRO

Samfunnskunnskap

Programfag Elektro/Data

Fysikk1

R1

Teknologi og forskningslære i Vg2 og Programmering og modellering i Vg3

R2

Totalt

Les om elektro og datateknologi på vilbli.no.

Tom Reppesgård

Avdelingsleder realfag, og Elektro og datateknologi

tom.reppesgaard@vtfk.no

Publisert: 12.01.2024 Oppdatert: 15.01.2024 kl.09:16