no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

Viste stolt frem linjen sin

Miranda Risan (til høyre) og Emil Eide gir Selma Eikenes og Jana Felipe fra Mesterfjellet skole innblikk i medier og kommunikasjon. Foto: Ellen Marie Skjefstad

Av:

Ellen Marie Skjefstad

Publisert:

09.01.2020

Oppdatert:

11.12.2020 kl.10:27

Rekordmange besøkte medier og kommunikasjon da over 600 tiendeklassinger fylte skolen for å teste våre ti utdanningsprogram.

− Jeg står mellom å velge ren studiespesialiserende eller medier og kommunikasjon (MK), sier Selma Eikenes fra Mesterfjellet skole.

− Da burde du velge MK! Det er en skikkelig bra linje der du lærer utrolig mye forskjellig, og får mulighet til å fordype deg i eget arbeid, sier Emil Eide.

Minimerer feilvalg

Sammen med resten av Vg2-elevene har Emil satt av dagen for å vise frem litt av det de gjør på det studieforberedende utdanningsprogrammet medier og kommunikasjon.

Til sammen 165 tiendeklassinger var innom MK torsdag 9. januar.

I femte etasje vrimler mange spente mulige fremtidige MK-elever. De skal få prøve seg som både journalist og grafiker, de skal intervjue, filme, ta bilder, redigere og skrive.

− Det som er så bra her er at vi i programfagene får legge opp mye av skolehverdagen selv. I samarbeid med læreren får vi sette egne grenser og prioritere tiden vår til mange praktiske oppgaver, sier Miranda Risan på Vg2 til ungdomsskoleelevene.

Hun kan varmt anbefale retningen hun selv har valgt. 1. mars må søknaden til videregående skole være levert – 1. februar for de med individuelle behov.

Finn ut mer om hvordan du søker og frister her.

Mange muligheter

For å gjøre valget litt lettere har ungdomsskoleelever besøkt Thor Heyerdahl videregående skole i både 9. og 10. klasse. Målet med «Rett kursvalg» er å vise frem de ulike utdanningsprogrammene, øke rekrutteringen og minimere feilvalg. Det har gitt resultater, for i dag er det svært få som avbryter utdanningen som følge av feilvalg. 

− Forskning viser at valg av videregående skole ofte blir sterkt påvirket av foreldre. Jeg vil råde de som skal søke om å ta valget selv, og være bevisst på at det er nettopp ditt eget valg, sier May-Bente Jansson, leder for elevtjenesten ved THVS.

 600 tiendeklassinger på morgenkvisten før de skal teste ett eller to utdanningsprogram.

Hun understreker at det ikke er for sent å justere kursen dersom man tenker man skulle gått en annen vei.

− Det er et hav av muligheter å bygge videre på utdanningsprogrammet du har valgt, eller å gå helt nye veier, sier Jansson.

Mange fra Sandefjord

Rundt 90 elever av de besøkende kommer fra ungdomsskoler i Sandefjord. De testet ut byggfag, medier og kommunikasjon og dans – program de ikke har ved Sandefjord videregående skole. Til sammen var 50 av disse elevene innom medier og kommunikasjon i løpet av dagen.

I år fordelte ca. 55 prosent seg på studieforberedende og 45 prosent på yrkesfaglige utdanningsprogram.

Alle som besøkte skolen hadde mulighet til å oppleve to forskjellige utdanningsprogram i løpet av dagen. Hvis vi legger sammen både første- og andrevalg fordelte elevene seg slik på de ulike utdanningsprogrammene:

Bygg- og anleggsteknikk: ca. 140
Elektro: ca. 100
Helse- og oppvekstfag: ca. 120
Restaurant- og matfag: ca. 60
Service og samferdsel: ca. 70
Teknikk og industriell produksjon: ca. 85
Idrettsfag: ca. 145
Medier og kommunikasjon: ca. 165
Musikk og dans: ca. 90
Realfag: ca. 100
Språk, samfunnsfag og økonomi: ca. 110

Ta kontakt

På alle utdanningsprogram var det full fres, og mye praktisk erfaring å hente for tiendeklassingene. Ingen tvil om at Vg1- og Vg2-elevene har lagt inn mye innsats i forberedelser og gjennomføring. Nå er det opp til hver og en hva de velger å søke. Dersom de ønsker videre hjelp for å ta riktig utdanningsvalg er det mulig å ta kontakt med elevtjenesten ved THVS.