Vil samle hele Vestfold-laget rundt de unge

Portrettbilde av Lin Marie Holvik
Lin Marie Holvik tar med seg erfaringer fra Larviks-modellen Våre Unge. Foto: Rolf Marthinsen

Ellen Marie Skjefstad

04.09.2024

04.09.2024 kl.11:35

Arbeidet med å motvirke utenforskap skal styrkes.

Lin Marie Holvik, rektor ved Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik, skal lede et utredningsarbeid i fylkeskommunen med arbeidstittel «Våre Unge Vestfold».

Dette arbeidet har som mål å utrede om tankesettet fra Larviksmodellen «Våre Unge» kan implementeres og skaleres til hele Vestfold fylke. Våre Unge har mål om få flere unge i alderen 15 til 25 år til å gjennomføre videregående opplæring og komme ut i arbeidslivet.

Styrker samarbeid

Nettopp å hindre utenforskap er et av hovedmålene i den nye Vestfoldplanen som nå er på høring.

− Vi må styrke koordineringen på tvers av kommuner, forvaltningsnivåer og sektorer i langt større grad enn i dag for å lykkes med inkludering og bekjempe utenforskap. For å finne de beste løsningene starter vi nå et forprosjekt, og jeg er overbevist om at Lin Marie Holvik er den rette til å lede dette arbeidet, sier Liv Marit Hansen, direktør for opplæring og folkehelse i Vestfold fylkeskommune.

Liv Marit Hansen_3_FOTO Anders Palmer Holmen.jpg
Liv Marit Hansen. Foto: Anders Palmer Holmen

Målet er å kartlegge utfordringer og behov, definere hvilke endringer som skal skapes, og fastsette rammebetingelser.

− Dette treffer meg midt i hjertet. Utenforskap er en alvorlig trussel mot demokratiet vårt, og risikoen øker når for mange står utenfor arbeidslivet eller samfunnsdebatten. Vi trenger at alle bidrar, og det er avgjørende at hver enkelt føler seg nyttig og verdsatt, sier Lin Marie Holvik.

− Systemene må endres, ikke menneskene

Holvik er opptatt av radikal tjenesteinnovasjon.

− Vi må finne bedre måter å yte tjenestene våre på, og det starter innenfra. Alle fylkets seks kommuner, NAV-kontor, frivillig sektor, næringsliv og fylket selv har både kunnskapen, folkene og ressursene. Alle står vi overfor de samme utfordringene – og ungdommen som trenger oss. Derfor må vi styrke vårt samarbeid og koordinering – og ikke minst snakke med og lytte til dem det gjelder, våre unge i hele fylket.

− Det er systemene som må endres, ikke menneskene, sier Holvik, som har vært en del av styret for Våre Unge i Larvik siden oppstarten.

Holvik tiltrer stillingen så snart en konstituert rektor i 50 prosent stilling er på plass ved Thor Heyerdahl videregående skole.