Videre til fysikk-OL!

− Mitt mål er å lære ting som interessere meg, og jobbe med det som interesserer meg, det tror jeg er viktig for å trives, sier Ola. Foto: Ellen Marie Skjefstad

Ellen Marie Skjefstad

14.05.2019

11.12.2020 kl.10:27

Ola Tangen Kulseng er en av landets fem beste i fysikk! I sommer skal han til den internasjonale finalen i fysikk-OL.

− Jeg gleder meg skikkelig til å reise til Israel for å delta i OL i fysikk, sier Vg2-eleven i forskerklassen.

Ola Tangen Kulseng gjorde ferdig Vg3-matta allerede på Vg1. Nå tar han matematikk på Blindern.

Lærer Jørgen Koldrup sier at det kan være vanskelig for menigmann å forstå Olas prestasjon. Selv har har gitt opp å følge han faglig, og inntar heller elevrollen i samtalene deres.

− Ola har en enorm sult etter forståelse og har et ellevilt tempo i læringen som fører han fremover. I tillegg er han en jovial og nedpå fyr, som vi alle elsker å snakke med, sier Koldrup.

Lesing, håndball og venner

I mars i år deltok Ola i finalen for å bli landets beste fysikkelev i fysikkolympiaden. 911 elever fra 95 ulike skoler deltok i kvalifiseringen, men kun 18 kom til finalen ved Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo. Der var Ola én av kun tre stykker som gikk i andreklasse på videregående.

De fem beste kom videre til den internasjonale OL-finalen i Israel i sommer. Ola kom på sjetteplass og billetten til Tel Aviv glapp like foran nesa hans. Selv om han gikk inn i den norske finalen med senkede skuldre, og ikke hadde håp om å komme videre, følte han likevel på skuffelsen av å være én plass unna. Men så en dag i april kom beskjeden om at eleven på femteplass heller skulle delta i en annen OL-gren. Vips rykket Ola opp og har kjøpt seg billett til Israels nest mest folkerike by 7. juli.

− Det blir en uke med mye nytt, det gleder jeg meg til. Jeg har begynt å lese en gigantisk bok vi har fått utdelt som pensum. Det er skikkelig krevende med mye nytt stoff jeg må lære meg. Dette kommer jo selvsagt i tillegg til de eksamener jeg har her på skolen før sommeren, sier Ola.

Selv om han tar det med knusende ro, bruker han mye av fritiden til lesing. Han er også håndballtrener for Tjølling G8 og er mye sammen med venner.

− Jeg har ikke håp om å vinne konkurransen, men jeg gjøre det jeg kan for å lære meg mest mulig før jeg drar. Når jeg ser på tidligere års spørsmål i finalen er det et ekstremt høyt nivå så dette blir god erfaring å ta med seg videre, forteller Ola.

Følger interessene

Ola fikk interesse for matte allerede på ungdomsskolen, og vant sin første mattekonkurranse da han gikk i 9.-klasse på Tjodalyng skole. Da var han en del av laget på to gutter og to jenter som vant den norske finalen av UngeAbel. De gikk videre til den nordiske finalen – som de også vant!

− Det var skikkelig gøy!

I andreklasse sjonglerer Ola fysikk for både andre- og tredjeklasse samtidig. Da setter han ekstra pris på at han har så gode lærere som legger til rette for at han hele tiden skal ha riktig pensum og utfordringer.

− Både Jørgen (Kolderup), Gunnar (Colbjørnsen) og Bjørn Helge (Rømen) er veldig støttende. De er gode på å svare på vanskelige spørsmål og forklarer ting på en god måte. De forstår hva vi lurer på og bruker mye tid på at vi skal forstå det mest grunnleggende, det tror jeg er avgjørende for å få et godt grunnlag for å lære videre, sier Ola.

Hva fremtiden bringer for 18-åringen vet han ikke ennå. Han vil nok ut av Norge etter hvert, men han ser for seg å studere matte og fysikk ved Universitetet i Oslo etter Vg3. Det er for tidlig å si hva slags jobb som venter, men Ola sier det er vanskelig å komme utenom teknologi, som er i en rivende utvikling.