Valgtog, skoledebatt og forhåndsstemming

Elev står foran alle standene
Alma i 2BUD Foto: Christina Grøtterød

29.08.2023

29.08.2023 kl.09:09

Når kommunestyre- og fylkestingsvalget er rett rundt hjørnet ble det selvfølgelig valgtorg og skoledebatt på skolen. 1 etasje ble gjort om til et valgtorg i lunsjen mandag 28. august. Der strømmet det til elever som var nysgjerrige på å høre mer om de forskjellige partiene.

Alma i 2BUD (barne- og ungdomsarbeiderfaget) var en av mange elever som tok turen ned til 1. etasje for å høre hva de ulike partiene står for.

- Jeg har ikke bestemt meg helt for hva jeg skal stemme. Så dette var veldig nyttig og en tankevekker som hjelper meg i det viktige valget. Nå føler jeg at jeg har begynt å få en anelse.

På rekke og rad sto partiene som prøvde å overbevise ungdommene om at deres parti er det beste og har de beste verdiene. Der var det alt fra sosialistisk ungdom, grønn ungdom, unge høyre, senterpartiet, fremskrittspartiets ungdom og flere.

Sosialistisk ungdom

Grønn ungdom

Rød ungdom

Unge høyre

Skoledebatt

Skoledebatten fant sted i Jotron Arena og fylte halve arenaen med lyttende ungdommer. Debattpanelet ble representert av flere ledere for de største nasjonale ungdomspartiene. For mange av elevene er dette deres første møte med politikken og derfor er det det viktig for pariene å snakke samme språk som ungdommen. Midt på gulvet foran tribunen satt en representant for rødt, SV, AP, SP, MDG, venstre, høyre og FRP.

Skoledebatten

Partiene presentere seg

Forhåndsstemming

I tillegg til valgtog og skoledebatt var det mulig å forhåndsstemme under kommunestyre- og fylkestingsvalget 2023 på skolen. Fra klokken 13.00 til 15.00 satt det to valgfunksjonære som passet på at alt ble gjort riktig. Et tilbud som både elever og ansatte benyttet seg av.

Rommet det var forhåndsstemming i