Tilbyr flere elever realfagsmatte

Elev som skriver med kritt på en tavle i et klasserom
Illustrasjonsbilde

Av:

Ellen Marie Skjefstad

18.01.2024

24.01.2024 kl.08:55

Nå tilbys mer avansert matematikk på idrettsfag, medier og kommunikasjon, og musikk og dans – og et bedre grunnlag for å søke høyere utdanning innen medisin, ingeniør- og økonomiske fag.

Fra høsten kan alle som søker Vg1 på de studieforberedende utdanningstilbudene idrettsfag, medier og kommunikasjon, og musikk og dans søke matematikk T1. Ved å ta denne matematikken kan elevene søke seg videre til matematikk R1 – som tilbys fra høsten 2025 til Vg2-elever.

Med R1-matamatikken sikrer elever seg realfagspoeng, og ettersom R1 er et obligatorisk fag (i tillegg til andre realfag) til opptak til studier som medisin, veterinær, og ingeniør- og økonomiske fag, passer det for de, som ønsker å arbeide innenfor områder som naturvitenskap, teknologi og datafag (kilde: utdanning.no).

Tilbudet om både matematikk T1 på Vg1 og matematikk R1 på Vg2 har kommet etter et ønske fra elevene ved Thor Heyerdahl videregående skole selv.

Om faget

Matematikk R handler om å forstå moderne anvendelser av matematikk i realfaglige og samfunnsfaglige sammenhenger. Faget gir en mulighet til å utvikle et presist språk for kritisk tenkning, evne til problemløsing og matematisk forståelse.

Matematikk R handler om å tilegne seg og forstå matematiske verktøy og om å anvende verktøyene i utforsking og analyse av problemstillinger knyttet til realfag og samfunn. Kompetanse om teoretiske og praktiske anvendelser av matematikk forbereder en til videre arbeid og utdanning som stiller krav om matematisk forståelse.

Kjerneelementer i Matematikk R1

• Utforsking og problemløsing
  • Modellering og anvendelser
  • Resonnering og argumentasjon