Talentsenteret i realfag

Bilde av to elever

15.11.2023

15.11.2023 kl.09:23

Tirsdag forrige uke startet talentsenteret i realfag opp på Thor Heyerdahl videregående skole. Det er et samlingsbasert opplegg for elever med høyt læringspotensiale i regi av vitensenteret i Oslo.

I et klasserom her på skolen sitter en gjeng ungdomsskoleelever i dyp konsentrasjon. Noen av dem har gode karakterer, andre ikke. Enkelte står i fare for å droppe ut av skolen.

Første samling

De to første dagene var det ca. 20 elever fra 8. og 9. klasse i Larvik, mange fra ulike skoler.

Torsdag og fredag var det 10. klasse og elever fra vg1 sin tur.

Samlingen denne gangen inneholdt mye matematikk, kjemi og praktiske øvelser og massevis av koder å knekke.
8. og 9. klassingene startet med å lære om trigonometri på videregående nivå, for så å gå inn i blodsprutanalyser (a la Dexter). Der målet er å finne morderen i et mysterie med flere mistenkte.

Elevene utfører analyser

Onsdagen jobbet de med kjemiske analyser på universitetsnivå for å komme nærmere en løsning på gåten.
Elevene syntes det var skikkelig gøy, ordentlig vanskelig og vanvittig spennende.

Bilde av elever i dyp konsentrasjon

– Jeg har tenkt at det er helt vilt å ha dette ambisjonsnivået for en 8. klassing, sier realfagslærer ved Thor Heyerdahl videregående skole, Jørgen Kolderup.

Han er både forbløffet, glad, rørt og inspirert etter halvannen dag med et helt nytt skoleeksperiment i Larvik - der ansatte ved Vitensenteret i Oslo har valgt seg ut våre lokale ungdommer som deltakere for sitt nyopprettede talentsenter.

Høyt læringspotensial

– Barn som har høyt læringspotensial får ofte ikke nok tilbud på skolen. De blir gjerne sittende og kjede seg, repetere ting og får ikke lov til å bli utfordret. Dette er en mulighet for å bli det.

Jørgen Kolderup var spent på om Larvik hadde elevmassen til å stille 20 personer som skulle henge med på det meget krevende opplegget - der mye av undervisningen skjer på et nivå som ligger flere årsklasser over elevenes alder. De går tross alt gjennom tre måneders pensum på èn time.

Lærerne går rundt og sjekker hvordan det går med elevene

Larvik legges merke til

Larvik kommune og Thor Heyerdahl videregående skole har i fellesskap kastet seg inn i prosjektet, og peker på at Larvik virkelig har havnet på kartet for innovasjon og nyskaping innen skolesektoren.

– Jeg tror ryktene om «Våre unge» når vidt og bredt, og folk legger merke til at vi er gode til å jobbe på tvers av forvaltningsnivå. Vi setter i gang mange spennende prosjekter. Statsministeren og kronprinsen har vært på besøk. Samfunnsoppdraget er det som driver oss, sier rektor Lin marie Holvik.

Kommunalsjef for oppvekst og kvalifisering i Larvik kommune, Jan Erik Norder, er opptatt av å fjerne skillene mellom grunnskole, videregående og kommune/fylkeskommune.

Dekan fra USN, skolesjef, rektor og kommunalsjef