Ny yrkesveileder på plass

Det er full fart fra start for nye yrkesveileder Jan Rune Andreassen. Foto: Ellen Marie Skjefstad

30.05.2024

30.05.2024 kl.10:54

Med Jan Rune Andreassen som ny yrkesveileder har vi nå to på skolen!

På Heyerdahl arbeids- og karrieresenter i første etasje på Thor Heyerdahl vgs. (THVS) sitter Jan Rune fordypet ved PCen. Det er mye å sette seg inn i og mange unge å bli kjent med nå i starten. 1. mai i år startet nemlig Jan Rune som yrkesveileder, og allerede er han i gang med å hjelpe elever som trenger det.

Motivasjon: Hjelpe ungdommen

Blant annet har han, sammen med den andre yrkesveilederen, Kristin Bache, samt rådgiver og karriereveileder Cathrine Hollekim Lekven, skaffet mange THVS-ungdommer sommerjobb. 13 unge skal ut i arbeidslivet for første gang denne ferien.

Det er de med god grunn stolte av.

− Ungdommene vi hjelper har ofte utfordringer som gjør at det ikke er gitt at de kommer seg ut i arbeidslivet. Derfor blir vi så glade når det løser seg for så mange, forteller Jan Rune.

Han kommer fra stilling som elevveileder på avdeling teknologi- og industrifag i cirka åtte år. Tidligere jobbet han som fagarbeider i steinindustrien i rundt 20 år.

− Nå er jeg veldig motivert for å bidra til at de unge skal kunne nå sine mål, om det handler om å få fagbrev eller jobb, sier den nye yrkesveilederen.

Tett på

En yrkesveiledere jobber Jan Rune og Kristin tett med ungdommer som trenger ekstra støtte. Oppgavene er mange, her er noen av dem:

20240529_090755.jpg
Sammen er de dynamitt og til stor hjelp for mange!

Individuell støtte og oppfølging:

Yrkesveilederne gir individuell støtte til elever og lærlinger, ofte handler det om å hjelpe dem med å overkomme usikkerhet, samt gir motiverende oppmuntringer. Yrkesveilederne jobber med å fremme mestringsfølelse og selvtillit hos ungdommene. De er med å feire små seire og gir kontinuerlig støtte for å sikre at ungdommene fortsetter å utvikle seg og oppnå sine mål.

Kartlegging og veiledning:

Yrkesveilederne kartlegger elevenes interesser, ferdigheter og fremtidige mål. De tilpasser råd og veiledning for å finne passende utdannings- og arbeidsmuligheter for hver enkelt elev.

Bygge relasjoner:

En stor del av jobben handler om å bygge tillit og tette relasjoner med ungdommene. Dette er essensielt for å kunne gjennomføre endringsarbeid og støtte dem i deres utvikling.

Koordinering med bedrifter og næringsliv:

Yrkesveilederne samarbeider tett med lokale bedrifter for å finne læreplasser og jobber til elevene. De bruker sitt nettverk og kjennskap til næringslivet for å matche ungdommene med potensielle arbeidsgivere.

Praktisk støtte:

Yrkesveilederne hjelper til med praktiske oppgaver som å kjøre ungdom til jobbintervjuer eller praksisplasser, og sørger for at de har nødvendige verktøy og utstyr.

Koordinering med Andre Instanser:

De samarbeider med ulike aktører som Larvik kommune, oppfølgingstjenesten, NAV og andre for å gi helhetlig støtte til ungdommene. Dette inkluderer å koble ungdommene med nødvendige ressurser og tjenester de ellers kanskje ikke ville funnet frem til selv. Nettopp dette er essensen i Heyerdahl arbeids- og karrieresenter.

Langvarig oppfølging:

De følger opp ungdommene over tid, og slipper dem ikke før de er trygge og selvstendige nok til å klare seg på egen hånd i arbeidslivet eller på skolen.