Fjordårets Heyerdhal-ekspedisjon var den aller første, noe som resulterte i at noe var vellykket og noe litt mindre vellykket. Det er sånn vi lærer, og derfor ble årets Heyerdahl ekspedisjon litt annerledes.
Fullt fokus
Det var fullt fokus på årets tema "krig og konflikt" for elevene på Thor Heyerdahl i tre dager. Elevene ble utfordret på å samarbeide, og noen ganger på tvers av alle fag. Håpet er at dette gir elevene en mer kreativ tilnærming til læring.
- Jeg har stor tro på at ungdommen denne uka utvikler både kunskap, innsikt og kritisk tenkning som er forankret i menneskerettighetene, sa rektor Lin Marie Holvik i fjor og står fortsatt fast på det.
- Å jobbe sånn som dette, er en gylden mulighet til å være kreativ og utforskende, og utfolde skaperglede der elever får erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling.
En større forståelse av verdensbilde
Årets tema er veldig "dags aktuell" og flere elever sier at de har fått en større forståelse av det som skjer i verden, da flere har måtte sette seg inn i enkelte konflikter.
Noen elever på helse- og oppvekstfag har blant annet fousert på krigen mellom Israel og Gaza. Der de har gjort mange undersøkelser og intervjuet folk som har tilknytning til Gaza før de har lagd en 30 minutters film til slutt.
Større prosjekter
Musikk og dans fikk utnyttet denne uken ved blant annet å jobbe med musikalen som finner sted i uke 7.
Arbeids- og hverdagslivstrening hadde salgsbod utenfor biblioteket med hjemmelagde varer til inntekt for redd barna.
Og slik kan vi fortsette, for det har vært mange spennende prosjekter her på skolen denne uken.
Her kommer flere bilder fra ukens prosjekter og utstillinger: