Gir årene på THVS terningkast seks

Torsdag hadde Stian (t.v.) og Kristoffer Bjørnerud sin siste skoledag på hverdagslivstrening. Selv skulle de gjerne vært sammen med kontaktlærer Elin A. Østmo og resten av THVS en god stund til.

Stine Indahl

24.06.2018

11.12.2020 kl.10:27

Etter fem år på THVS er Stian og Kristoffer klare for nye utfordringer på Ranvik Arbeidssenter.

Skoleåret 2017-2018 er historie. En etterlengtet skoleferie ligger foran 1.600 THVS-elever. Men for noen var veien ut de store glassdørene litt tyngre enn vanlig siste dag. For Stian og Kristoffer Bjørnerud er fem år på hverdagslivstrening over.  Neste skoleår er skolen et tvillingpar mindre.

– Jeg skulle ønske jeg kunne fortsette. Jeg kjenner så mange og lærer så masse.

Aller siste skoledag nærmer seg slutten. I hånden har Kristoffer en minnepenn. På den ligger minner fra fem år på THVS. Det aller ferskeste fra den høytidelige avslutningen i Bølgen dagen før.

– Det blir vanskelig å slutte på skolen. Jeg kommer til å savne alle. Og jeg kommer til å savne å samle inn penger til barnehjemmet i Peru. Det vil jeg fortsette med.

Mens Kristoffer snakker har tvillingbror Stian åpnet en app på iPaden. Her har han lagt inn det meste; navn, alder, bursdag, favorittbutikker.

– Og her er det jeg liker, forklarer Stian ved å peke på bilder av ledninger, noen som bader, spill og musikk.

Elsker å lære

Kontaktlærer Elin A. Østmo veileder forsiktig underveis, men Stian styrer det meste selv.

– Både Stian og Kristoffer har hatt en helt fantastisk utvikling de siste fem årene. De elsker å lære og suger til seg alt av kunnskap.

– Stian bruker alternativ og supplerende kommunikasjon som håndtegn, gester, lyder og kommunikasjonsmiddelet Widgit Go. Da Stian begynte i 2013 kunne han fem håndtegn. Nå kan han så mange at vi har mistet oversikten. Vi sluttet å telle på 350.

De første tre årene til Stian og Kristoffer på THVS var hun sammen med dem i alle sine undervisningstimer. De ble «tvillingene til Elin». Blir det vanskelig å forstå hva Stian mener, har Kristoffer løsningen: «Ring Elin»!

Empatiske og samfunnsengasjerte

Mye har skjedd siden 2013, men kontaktlæreren trekker fram måten brødrene gjør seg forstått på som den kanskje aller største forskjellen.

– De kommuniserer på en helt annen måte i dag. Stian bruker talemaskinen uoppfordret, og han mestrer stadig nye lyder. Kristoffer formulerer ordene sine mer tydelig. Det er enklere å forstå hva han sier.

– Stian og Kristoffer er intellektuelt sterkere enn mange tror. I tillegg er de er samfunnsengasjerte, empatiske og veldig glade i å være sosiale.

På alvor

– Hva mener du har vært det viktigste for læring og utvikling?

– Forutsigbarhet, trygghet og god kommunikasjon. En må møte deres kommunikasjon på deres premisser. Det er helt essensielt. Ta dem på alvor, rett og slett.

– Alle har potensiale for utvikling. Vi må bare se etter det som er bra hos den enkelte og utvikle det.

Østmo legger ikke skjul på at det ikke bare er Stian og Kristoffer som kommer til å savne relasjonen de tre har bygget opp de siste fem årene.

– Humoren er nok den jeg kommer til å savne aller mest. Og smilet og omtenksomheten.

Tommel opp

Stian selv oppsummerer årene på THVS kort og konsist:

– Terningkast seks, signaliserer han og gir tommel opp.

Han blir tankefull i blikket.

– Jeg kommer til å savne Elin.

Kristoffer nikker samtykkende og speider ut av de store vinduene fra 3. etasje. Taxien venter på «tvillingene til Elin». I dag vinker de farvel til lærere og assistenter for siste gang.

Bilde fra vitnemålsutdeling i BølgenBilde fra vitnemålsutdeling i BølgenBilde fra vitnemålsutdeling i Bølgen