Vekslingsmodell heter det. I det ligger det at elevene er to dager på skolen, og tre dager i praksis. Allerede det første året blir de lærlinger én dag i uka.
− Jeg gleder meg til min første lønning allerede, sier Amelia Svanberg Eliassen (16).
De neste tre årene økes lærlingestillingen med en dag per år, før elevene år fire er lærlinger på fulltid. Etter fire fullførte år er de utdannet helsefagarbeidere.
Modellen er et Våre unge-samarbeid mellom Larvik kommune og Thor Heyerdahl videregående skole.
Ville ikke på skolebenken
Høsten 2022 startet den aller første klassen i det som da var et pilotprosjekt. I fjor høst kom det andre kullet på banen. Da begynte Amelia i Vg1, og hun stortrives allerede.
− Jeg var lei av skolen og ville prøve noe nytt. Veilederen på ungdomsskolen min, Mellomhagen, fortalte om dette, så da var valget enkelt, sier hun.
Like på innsiden av Rekkevik sykehjem møter vi Amelia, som støtter 94 år gamle Tordis. De to er på vei inn i dagligstuen for å spille yatzy. Amelia går rolig, stryker den eldre damen forsiktig over ryggen, og hjelper henne ned i stolen ved bordet.

16-åringen har blitt godt kjent med Tordis, og vet nøyaktig hvordan hun liker å stelle håret – og hvilken neglelakk som er favoritten.
− Du er snill, sier 94-åringen til Amelia mens terningene triller over bordet.
Tett oppfølging i praksis
Når Amelia er på jobb på Rekkevik sykehjem, er det Tordis hun skal passe på. Elevene skal ikke gape over for mye i starten, men heller lære stegvis og i et passe tempo som passer hver enkelt. Målet er at alle kommer seg gjennom det fireårige løpet, med mulighet til å si fra hvis noe er vanskelig – her finnes ingen dumme spørsmål.
– Vi er veldig glade for å ha praksiselever hos oss. De har tid til det lille ekstra vi ofte ikke rekker, og en ekstra hånd er fantastisk når mine to ikke strekker til, sier Henriette Mathisen.
Hun er veilederen til Amelia. Eller som de selv spøker med: Vi er litt mor og datter.
− Jeg kalte deg ekstramamma her om dagen, ler Amelia.
− Ja, og jeg minner deg stadig på at du må bruke refleks, sier Henriette.
Hun er glad for at det finnes et tilbud for dem som er lei skolen, men likevel vil ta fagbrev:
– Dette er en super måte å komme seg ut i arbeidslivet på. Ungdommene får prøve det meste ved å jobbe som helsefagarbeider, og det er givende både for dem og oss. Ikke minst ser de at det å jobbe på sykehjem er mer enn vask og stell – det handler om mennesker.

Hun tror også tidlig erfaring fra arbeidslivet gir viktig læring for de unge:
– De må møte til arbeidsstart, kjenne på hvordan det er å være en del av et kollegium, og oppleve at det forventes at de gjør jobben sin. Det er en nyttig erfaring for livet videre.
Teori og praksis – hånd i hånd
Elevene i vekslingsmodellen lærer teori på skolen mandag og fredag, mens de øvrige dagene er satt av til praksis.
Les mer om Vekslingsmodellen her.
Marta Magdalena Balcerowiak (16) er også helt sikker på at hun har valgt riktig utdanningstilbud. en av dem som virkelig verdsetter denne organiseringen:
– Jeg så ikke for meg å være på skolen hele tiden og bare sitte i ro. Det er mye lettere å forstå teorien når vi får øve i praksis etterpå, sier hun i en pause fra anatomi-undervisning inne på helse- og oppvekstfag på Thor Heyerdahl vgs.

Både Marta og Amelia får skryt av veilederne sine på sykehjemmene. Lærer Torill Finne Gusland mener tett samarbeid er nøkkelen.
– Vi følger elevene tett og setter av nok tid til å besøke praksisplassene. Det gode samarbeidet med veilederne om de ulike temaene elevene skal gjennom, tror jeg er en avgjørende suksessfaktor, sier helsefaglæreren.
Varme hender trengs i fremtiden
Veileder Henriette sier at hun selv lærer mye nytt i samarbeid med praksis- og læring-kandidatene.
– Jeg synes det er gøy å friske opp kunnskap og samtidig få litt nytt fra elevene. Amelia og jeg setter oss ofte ned og går gjennom det hun skal lære, vi gjør oppgaver, observerer og utøver. Det er lærerikt for oss begge.
En veilederrolle krever imidlertid ekstra engasjement.
– Jeg har ansvar for opplæringen, og det tar vi på alvor. Dette er framtidens varme hender, så det er fantastisk at vi får satt av tid til å følge opp. Og vi er superheldige som har Amelia, hun er pliktoppfyllende og ser oppgaver som må gjøres. Skjer det noe uforutsett, finner hun løsninger kjapt, sier Henriette.

Leder for Våre unge Larvik, Henning Weider, er også imponert over ungdommene som velger vekslingsmodellen. Han mener de viser at det er mulig å kaste seg ut i noe nytt, selv når motivasjonen for vanlig skole er lav.
– Derfor er det så fint å se at vi lykkes. Det skjer gjennom et godt samarbeid mellom skole og kommune, eller mer konkret: mellom dedikerte lærere og veiledere. De gir ungdommene en unik start i yrkeslivet.

Fint med anerkjennelse
Arne Dag Ous, avdelingsleder ved THVS har ansvaret for vekslingsmodellen, og ser stort potensial i å bygge videre på erfaringene.
– Vi høster gode erfaringer av dette, og ser at vi har gode muligheter for å utvide dette tilbudet til enda flere elever. Med godt samarbeid mellom skole, praksisplasser og kommune kan vi få gode, kvalifiserte helsefagarbeidere som kanskje ikke hadde fullført et ordinært yrkesfagløp.

På Rekkevik sykehjem er det nå lunsj for pasientene, og Amelia og Henriette benytter anledningen til å øve på blodtrykksmåling.
– Jeg synes det er veldig motiverende når jeg klarer ting vi prøver på her. Og så er det fint når de gamle gir meg litt skryt.