− Jeg gleder meg til å være kreativ og skapende, og til samarbeidet vi skal ha med medielinja. Fordypning innenfor ett tema er lurt og en god måte å lære på. Det å kunne sette av en hel uke er bedre enn bare én dag, sier elevrådsleder Kaspar Matheus Ristesund, som går musikk og dans.
Viser resultat i «gallery walk»
Mandag 28. oktober sparker rektor Lin Marie Holvik i gang prosjektuka. Med seg har hun duoen Baksaas og Høyer (en musiker og lyriker med slampoesi og techno) til kickoff mandag 28. oktober.
− Vi har forberedt Heyerdahl-ekspedisjonen lenge, og hvordan elevene kan jobbe tverrfaglig med demokrati og medborgerskap på så mange ulike måter. Jeg har stor tro på at det vil bidra til at ungdommen utvikler både kunnskap, innsikt og kritisk tenkning som er forankret i menneskerettene, sier rektor Lin Marie Holvik.
Hvert enkelt utdanningsprogram har detaljerte planer, med spennende undertema og oppgaver. Resultatet av jobbingen skal vises frem til alle på skolen fredag, i en «gallery walk» gjennom skolebygget.
− Denne måten å jobbe på er en gylden mulighet til å være kreative og utforskende, og utfolde skaperglede der de får erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling, sier rektor.
− Får se mye ulikt
I prosjektuka blir elevene utfordret på å samarbeide med andre i team på tvers av alle fag. Stikkord er dybdelæring og kritisk tekning.
Elevrådsleder Kaspar Matheus Ristesund gleder seg.
− Jeg tror dette vil utfordre linjene ulikt der vi får se mange forskjellige måter å løse det på, så jeg gleder meg til å se resultatet, sier Kaspar.
Han forteller at de på musikk og dans skal ha tema «opprør» innenfor hovedtemaet.
− Jeg gleder meg til å vise frem hva vi har jobbet med også, til hverandre.
Store planer
Her er bare noen eksempler på hva som skjer på de ulike linjene (merk: dette er kun små, små utdrag fra omfattende planer):
- På bygg- og anleggsteknikk gjør de om hele bygghallen til spillehall. Her går de pedagogisk til verks for å bygge blant annet barnehage og skole.
- På idrettsfag ser de bl.a. på kjønnsidentitet, helse, barneidrett og sportsvasking. Noen blir utfordret på å anlegge en egen Tufte-park. Mandag får de besøk av Frode Augestad (hvordan utfordrer transpersoner Fair play i toppidretten?) og Tom-Erik Andersen (Sportsvasking – hva skjer i golf og hvorfor bør du bry deg?), og tirsdag kommer Lise Klaveness (Sportsvasking – hva skjer i fotball og hvorfor bør du bry deg?) på Teams.
- På teknologi- og industrifag tar de imot to barneskoleklasser til fag-aktivitetsdag i verkstedene, med HMS og praktiske demonstrasjoner.
- Inkludering, samhold og rasisme står i fokus på helse- og oppvekstfag, der det skal lages bl.a. vennebenk, veggavis, plakater.
- Under felles overskrift «Opprør!» jobber elevene på medier og kommunikasjon og musikk og dans sammen for en samproduksjon i uke 7. Vg3-elever lager prosjekter der de bruker Vg1- og Vg2 som medarbeidere.
- På restaurant- og matfag jobber de bl.a. med kjøpepress, hvordan kan tang og tare være del av matvanene våre, hva skjer om du faller på utsiden av samfunnet pga. psykisk uhelse og hvordan kan mat bidra til god og eller dårlig psykisk helse?