− Vi går for bærekraftsprisen

Fire ungdomsbedrifter skal kjempe om gjeve titler i fylkesmesterskap.
Fra venstre: Mia Andrine Rosenkilde, Nora Marie Gjetrang, Elise Bondevik Haga Molvik, Kristine Engeland Kristiansen, og Nadia Sofie Darre i Switchbag UB.

− Målet mitt er å starte mitt eget når jeg skal ut i arbeidslivet, da er den treningen jeg får nå kjempebra. Lysten har blitt større med alt vi har lært med å jobbe med vår egen ungdomsbedrift, sier Elise Bondevik Haga Molvik.

Sammen med fire medelever har hun startet ungdomsbedriften Switchbag UB. Etter mye idémylding der bærekraft og det å kunne løse et reelt behov var i fokus, landet de på en bag som kommer i tre ulike størrelser.

Kontakter og samarbeid

− Vi ser at elever har flere daybager, med vårt produkt trenger de kun én. Den kan nemlig justeres etter behov, og med det slipper du å kjøpe unødvendig mange, forteller Elise.

Med hjelp av kontakter på designskole og familievenn med utdanning innen søm, har de nå prototypen på plass. De har inngått samarbeid med O. Borgen Møbler og NMS Gjenbruk, som gir dem stoff som egner seg til bagen.

MicrosoftTeams-image (62).png
Bagen som kan brukes i tre størrelser.

Nå gjenstår bare å finne noen som kan produsere mange til en overkommelig pris, slik at miljøbevisst ungdom og andre kan bestille switchbag – helst før sommerferien.

Sosialt med mesterskap

Tirsdag 22. mars går fylkesmesterskapet i ungdomsbedrifter av stabelen – digitalt denne gangen.

Elisa og resten av gjengen i Switchbag UB gleder seg til mesterskap – ikke minst for det sosiale de skal få til på skolen – og de håper på bærekraftsprisen. De er intervjuet til de ulike kategoriene, og den føler de gikk best. Går de av med seieren kommer pengepremien godt med.

Filmopptak med Ungt entreprenørskap

− Men det er mest gøy at vi får bekreftelse på at vi har en god idé og at den er miljøvennlig. Det vet vi at mange er opptatt av. Vi vil ikke være en bedrift som forurenser, men en som gir miljøvennlige alternativer, sier Elise.

Kreativitet på nært hold

Lærer Lena Nordby Jensen er lærer i programfaget entreprenørskap og bedriftsutvikling der elevene jobber med ungdomsbedriftene.

Ludvik Tangen Hollås, Noa Malmquist Andersen og Nicklas Martin Lazer i Porttable UBsier det blir utrolig moro å delta i mesterskap med bedriften. De håper å dra i land noen seire, men at konkurransen er hard.

− Engasjementet til elevene er bra selv om fylkesmesterskapet blir holdt digitalt. Vi gleder oss, sier Nordby Jensen, som ser kreativitet og skaperkraft blant ungdommene.

I ett år får elevene etablere, drifte og avvikle egen virksomhet. Med andre ord en svært virkelighetsnær måte å trene på innovasjon- og entreprenørskap. Her får elevene mulighet til å trene på å utforme framtidssamfunnet, der innovasjons- og entreprenørskapskompetanse vil være avgjørende for å lykkes.

Alle THVS-ungdomsbedriftene

Porttable UB

Vår bedrift dreier seg om et lite bærbart bord. Bordet er bærekraftig siden det er laget på avkapp som er rester fra de store tre bedriftene. Når du kapper en planke blir det som oftest rester, disse restene skal vi få nytte av i stede for at det skal bli svinn.

Fashion to future UB

Viser deg verdens utvalg av miljøvennlig mote! Når all mote blir bærekraftig

Trendshop UB

Publisert: 22.03.2021 Oppdatert: 22.03.2021 kl.14:34