− Vi kan være enige om at skolen for mange kan være litt kjedelig, sier Nikolai Åsvang-Olsen.
Foran seg i restaurant Tigris på Thor Heyerdahl videregående skole har han en forsamling av rådgivere og rektorer i ungdomsskolen og THVS.
De snakker om alle mulighetene som ligger i den nye satsingen «Praktisk opplæringsløp». For nå skal ungdommen får en mer praktisk skole, fra 9. klasse, gjennom videregående og til de står med fagbrev i hånda.
Bedre skoledager
Nikolai fortsetter:
− Med mer praktisk jobbing inn i skolen, som jeg får her på bygg- og anleggsteknikk, gjør det skoledagen enklere. Du blir sett og du får brukt kroppen gjennom dagen, forteller 15-åringen.
Han får støtte av sine medelever Mathias Haukøya Amundsen (15) og Abel Krogstad Karterud (15).
− I 9. klasse var jeg en dag på Naturskolen hver uke. Det ga meg mulighet til å samle roa, og gjøre det bra de dagene jeg var på skolen, forteller Mathias.
Abel, som også går førsteåret på bygg- og anleggsteknikk, legger til:
− Det jeg liker så godt med det praktiske i skolen er at jeg får brukt kroppen, og jeg opplever at vi har et godt samhold oss elever og lærere imellom. Vi lærer å være selvstendig og jeg synes det er så mye enklere å lære teori på en plankebit der vi samarbeider for å finne svaret på for eksempel et mattestykke, sier Abel.
Imponert over yrkesfag-elevene
Kjell Jensen, virksomhetsleder for skole i Larvik kommune, er imponert over de tre guttene som nettopp har delt sine tanker om en mer praktisk skole.
− De er så flinke til å sette ord på hvordan skolen og praksisen føles på kroppen, sier Jensen.
Etter kun kort tid i stillingen som virksomhetsleder i Larvik, har han allerede fått mange gode innspill til hvordan skolehverdagen kan bli bedre for Larviks-ungdommen. Ikke minst bidro møtet med rådgivere og rektorer til viktige refleksjoner.
Alle heier de på at utdanningen går i retning av å bli mer praktisk og individuelt tilpasset. Med «praktisk opplæringsløp» skal elever kunne søke seg til dette fra 9. klasse, og avslutte med fagbrev etter to år i videregående og to år som lærling.
Unikt samarbeid: Praktisk opplæring fra ungdomsskole til fagbrev
Entusiasme i larviksskolen
Lin Marie Holvik, rektor ved THVS, er glad for at man nå beveger seg bort fra et teoritungt fokus i grunnskolen.
− Jeg er glad for at mer praktisk opplæring fra ungdomskolen høster så god respons blant de som jobber i larviksskolen, da er vi på riktig vei, sier Holvik.
Leder av Våre Unge, Frøydis Straume, sier at de ikke har funnet andre kommuner som gjør det Larvik gjør nå.
– Det har vært effektiv jobbing og sjeldent har jeg opplevd mer entusiasme og mot enn jeg gjør i denne kommunen. Å gå opp nye veier sånn vi gjør nå, krever at du bryter ut av vante mønster og måter å gjøre ting på. Det er utrolig inspirerende å være en del av, og ikke minst håper vi at det skal gjøre skolegangen bedre for mange ungdommer, sier Straume til Østlands-Posten.
Les artikkel i Østlands-Posten:
Den nye satsingen rører skolesjefen til tårer: – Har aldri hørt om noen som gjør lignende