Etter at statsråden tirsdag 13. februar hadde fått et innblikk i larviksmodellen Våre unge – den som sikrer at flere unge gjennomfører opplæringen og kommer inn på arbeidsmarkedet – var hennes oppsummering:
− Utrolig inspirerende at skolen er så langt fremme i skoene, og så banebrytende på vegne av ungdommene. Det er så viktig at de blir inkludert i et fellesskap. Jeg tar med meg mye inspirasjon herfra videre, både i arbeidet med statsbudsjettet og i Ungdomsmeldingen som vi jobber med nå.
Innovativt kaos til tider
Trygt innenfor dørene skjermet fra snøfallet, fikk Kari Nessa Nordtun et godt kakestykke og kaffe i Kaffebaren, før hun ble med på en runde med fire stopp. Målet var å vise at nøkkelen til Våre unge-suksess er samarbeid mellom skolen, kommunen og NAV for å få til radikal innovasjon til det beste for våre ungdommer.
Prosjektene er mange, og til tider kan det oppstå innovativt kaos, men alle involverte er enige om at utfordringene mange ungdommer står overfor i dag er drivkraften.
Heldigvis er suksesshistoriene mange. Noen av dem som har opplevd å få ny giv traff Nessa Nordtun på avdeling for teknologi og industrifag. Niclas, Leon og Esey er en del av praktisk opplæringsløp (les om det her), der 9. og 10. klassinger er i praksis på skolens verksted to dager i uka.
Gutta forteller om prosjekter de har fått være med på, en ny lyst til å gå på skolen og ikke minst drømmer for fremtiden.
− Jeg drømmer om å bli Formel 1-mekaniker, sier Esey, mens han står i hjertet av der han får prøve seg i praksis: Skolen kjøretøyverksted.
− Legg om yrkesfagopplæringen
På helse- og oppvekstfag fortalte Fatou Touray og Tuva Grongstad Eriksen om sin praktiske vei til et fagbrev som helsefagarbeider (les om helsefagpiloten). De er tre dager i praksis og to dager på skolen i uka. Begge er dessuten lærlinger en dag i uka.
− Jeg kan ikke si jeg har hørt noe om dette før, sier Nessa Nordtun.
− Nei, vi er de eneste i landet med en slik modell, sier rektor Lin Marie Holvik.
Hun poengterer at nøkkelen til suksess er tre ting: Et sømløst samarbeid på tvers av forvaltningsnivå, at både kommune og skole ser et behov, setter inn tiltak og klarer å endre det offentlige systemet fra innsida, og at dette gjøres med de ressurser som allerede finnes.
− Vi ser at denne måten å tilpasse oss ungdommen og drive yrkesfagopplæring på en annen måte enn den tradisjonelle, gjør at vi lykkes, sier rektor og er tydelig overfor kunnskapsministeren:
− Dagens yrkesfagopplæring er avleggs og må legges helt om. Nå er det på tide å se og satse på det som gir suksess, sier Holvik.
Jan Erik Norder, kommunaldirektør for oppvekst og kvalifisering i Larvik kommune, er enig.
− Vi tilpasser oss ungdommen vår og spør oss hva som må til for å lykkes, sier Norder.
En sikker bekreftelse på at opplæringsformen gjøres rett, kommer fra Tuva på helsefag. Hun gikk fra å være stille og sjenert til å blomstre på sin praksisplass i en bolig for psykisk utviklingshemmede:
− I går fikk jeg faktisk min første lønning, forteller hun stolt, til applaus fra alle som er på besøk på sykestua på THVS.
Utfordret ministeren
Kunnskapsministeren fikk også oppleve Heyerdahl teknologi og læring, skolens teknologiske klasserom HeyTek, der elever viste frem blant annet 3D-modellering, VR-briller og spill i undervisning.
Deretter ble det gitt informasjon om larviksmodellen Våre Unge av blant annet leder Frøydis Straume, Jan Erik Norder, Lin Marie Holvik, virksomhetsleder for Larvik Læringssenter Inger Hjortland og konstituert leder Våre unge Maj-Britt Jakobsen.
Lasse Berntzen, leder av hovedutvalg for utdanning i Vestfold fylkeskommune var også til stede.
− Vi er veldig opptatt av det gode samarbeidet Thor Heyerdahl vgs. har med Larvik kommune, og nå må vi se på hvordan vi kan overføre det også til andre kommuner i Vestfold, sier Berntzen.
Han benyttet anledningen til å oppfordre ministeren til imøtekommenhet på å gi dispensasjon fra regelverket slik at det kan bli lettere å drive med innovasjon.
− Vi bruker mye tid på å lete i lover og regler for å finne ut av ting som gjør det mulig for oss å gjennomføre det vi ønsker. Det skulle ikke være nødvendig, sier rektor Holvik.
Nessa Nordtun tok imot og oppfordrer skolen til å sende en liste på hva de trenger for å få til innovasjonene og ha frihet til å gjøre gode tiltak på den enkelte skole. Og lovet å ta det med inn i arbeidet med nye Ungdomsmeldingen.
− Dere brenner helt klart for skolen og elevene deres, sier hun.