AHT har to hovedområder, arbeidslivstrening og hverdagslivstrening. Felles for begge hovedområdene er at opplæringen skal hjelpe eleven til å mestre ut fra sin egen forutsetning. Den enkelte elev får sin opplæring basert på en Individuell opplæringsplan (IOP).
Arbeidslivsstrening
Mål og muligheter
Dette tilbudet er til elever som primært sikter mot tilrettelagt eller vernet arbeid i offentlig eller privat sektor. Opplæringen tar utgangspunkt i elementer fra kompetansemålene i læreplanen, knyttet opp mot det aktuelle utdanningsprogram som eleven søker. Vi ønsker at elevene skal få et utdanningsløp som gir opplæring, trivsel og utvikling i trygge og forutsigbare omgivelser.
Fagområder
Elever som søker arbeidslivstrening har et langsiktig mål om deltakelse i varig tilrettelagt arbeid, eller i det ordinære arbeidsliv. På Vg2 får elevene arbeidspraksis gjennom skolens samarbeidspartnere. Utdanningsløpet består av 2 år i skole og 2 år som lærekandidat innenfor et fagområdet eleven har sine interesser innenfor.
Alle elever søker seg inn på et programområde. Elevene kan også hente kompetansemål fra andre utdanningsprogram. Undervisningen legger videre vekt på fellesfag som tilpasses elevens forutsetninger og ferdigheter.
Opplæringsløp
Individuelle opplæringsplaner danner grunnlaget for undervisningen. Vi er opptatt av elevenes fremtid etter avsluttet skolegang. All opplæring sikter mot at elevene etter sine forutsetninger skal mestre egen bo-, samfunns- og arbeidssituasjon.
Søknad og veiledning
Elevene søker på vigo. Vi anbefaler elever og foresatte å søke veiledning i søknadsprosessen. Bruk også rådgiver ved avgiverskole eller rådgiver ved SVGS for veiledning med tanke på valg av programområder.
Bildegalleri
Hverdagslivstrening
Mål og muligheter
Tilbudet er for elever som trenger kunnskaper og ferdigheter i fremtidig arbeid og aktivitetstilbud, bo og fritid. Opplæringen tar utgangspunkt i elementer fra kompetansemålene, men vil også kunne inkludere opplæring med fullstendig avvik fra kompetansemålene.
Det legges stor vekt på elevenes egne interesser og sterke sider i gruppefelleskapet. Vi ønsker at elevene skal få et utdanningsløp som gir opplæring, trivsel og utvikling i trygge omgivelser
Opplæringsformer og arbeidsmåter
Elevene tilhører faste klasser med egen kontaktlærer. I enkelte fag deltar elever fra flere klasser sammen. Elevene undervises i fellesfagene ut ifra sine egne forutsetninger og muligheter og assistenter er med for å legge til rette for den enkelte.
I programfagene og i YFF, opplever elevene praktiske aktiviteter med faglig og praksisrelatert fordypning.
Fagområder
Elevene hos oss har et langsiktig mål om deltakelse i varig tilrettelagt arbeid, og på Vg3 får elevene arbeidspraksis gjennom skolens samarbeidspartnere.
Opplæringen er knyttet opp mot det valgte utdanningsprogram, men vil også inkludere opplæring som fører fram mot ferdigheter på områder som:
- Kommunikasjon
- Sosial kompetanse
- Samfunnsliv
- Fritid
- Bo trening
- Personlig utvikling
ADL-trening (dagliglivets ferdigheter) er også for mange en viktig del av undervisningen for å bli mest mulig selvstendige.
Opplæringsløp
Individuelle opplæringsplaner danner grunnlaget for undervisningen. Vi er opptatt av elevenes fremtid etter avsluttet skolegang.
All opplæring sikter mot at elevene etter sine egne forutsetninger, skal mestre framtida best mulig.
Søknad og veiledning
Elevene søker på Vigo. Vi anbefaler elever og foresatte å søke veiledning i søknadsprosessen. Bruk rådgiver ved avgiverskole eller rådgiver ved SVGS for veiledning med tanke på programområdet.