Pride markeres på SVGS

Flagget er et viktig symbol for feiringen.
Videregående skoler i Vestfold markerer Pride i juni. Foto: Pexels by Sharon McCutcheon

31.05.2024

11.06.2024 kl.15:46

SVGS markerer frihet, mangfold og toleranse med utstilling og heising av regnbueflagget i juni. Piknik i Badeparken 15. juni for LHBTIQ+nettverket, også neste års elever er velkommen. Sjekk dessuten temautstilling med bøker og tegneserier i læringssenteret!

Med støtte i Ungdomsrådet, har Fylkestinget vedtatt at det skal flagges med Pride-flagg på alle videregående skoler skoledager i juni (unntak av 7. juni, som er offisiell flaggdag). Les mer i saken Ungdommen ble hørt om Pride-flagging.

Hva er pride?

For oss på SVGS, så er det også viktig å delta i en markering om handler om å feire frihet, mangfold og toleranse. Vi vil at det skal være trygt å være elev og ansatt på vår skole, uansett etnisk bakgrunn, religion, eller seksuell legning. Vi er stolte av og applauderer mangfoldet på skolen vår. Her skal det være trygt å være akkurat den man er.

Regnbueflagget symboliserer fellesskap og friheten til selv å definere sin identitet, kjærlighet og seksualitet. Regnbueflagget er over 30 år, og har blitt et verdenskjent symbol for rettighetene og frigjøringskampen for LHBTIQ-personer (lesbiske, homofile, bifile, transpersoner, interkjønn og skeive). Regnbueflagget ble brukt første gang i 1978 i San Francisco under byens Gay and Lesbian Freedom Day Parade. Det var Gilbert Baker som fikk ideen og tegnet flagget. Hans mål var å lage et symbol på frihet og fellesskap som kunne benyttes år etter år.

Som en virksomhet i Vestfold fylkeskommune, flagger Sandefjord VGS i henhold til vedtak i fylkestinget 30. april 2024.

Piknik i Badeparken

Sandefjord videregående skole inviterer til piknik for LHBTIQ+ nettverket i Badeparken. Foregår lørdag 15. juni kl. 12-14, ved vannspeilet. Vi har med drikke og snacks - gratis!

Kommunens 10. klassinger er også invitert til pikniken. Ny på SVGS til høsten? Kom og bli kjent med oss før skolestart!

Du finner mer informasjon om pride, flagg og LHBTIQ på:

Sandefjord Pride - info om Prideparade 15. juni 2024 på Facebook

Ung.no: Hva betyr regnbueflagget?

Amnesty International: 5 grunner til at vi trenger pride

Fri: Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold

Temautstilling i læringssenteret

Det er laget mange flotte bøker og tegneserier som handler om identitet og skjeiv kjærlighet. Kom innom og sjekk utstillingen i læringssenteret! Finner du ikke noe interessant, så kan bibliotekarene finne fram enda flere forslag til deg.

Pride-utstillingWeb.jpgPridePicnic2024.jpg