"Parktorget" - et godt sted å være

Utstillingens plakat.
En offentlig park bør være et godt sted å være for alle.

11.05.2023

23.05.2024 kl.17:15

Velkommen til utstillingen "Parktorget" som vises på Sandefjord bibliotek fra 15. mai til 20. juni. Elever ved Kunst, Design og Arkitektur (3KDA) stiller ut sine elevarbeider som viser prosessen frem til ferdig produkt.

Hvordan blir en park et godt sted å være for alle?

Et fiktivt oppdrag fra Sandefjord kommune

«Parktorget» er et tenkt sted, i et lokalt nytt boligområde. Et fiktivt oppdrag der oppdragsgiveren er Sandefjord Kommune, park og anlegg. "Parktorget" er tenkt som et offentlig inkluderende rom, mulig miljø for alle og installasjonene skal være tilgjengelig for alle. Tilpasset eksempelvis for rullestol brukere og mennesker med ulike handikapp. Stedet bør invitere til: God bevegelighet, sosialt samspill, lek, aktivitet, sosial trygghet, rekreasjon og hvile.

Oppdraget omformes til fagoppgaver for Design og Arkitektur. Der elever har bidratt med å lage og formulere oppgavenes innehold. Tema og kravspesifikasjoner er at det skal ta hensyn til bærekraft, miljø og universell utforming, og statlig regler for disse. Elevene har arbeidet med ulike former for produkt design. Utført forslag til flerfunksjonelle utemøbler, plante kasser, fontener og bruksarkitektur som kafé anlegg. Tema oppgaver inkluderer grafisk informasjons design og profilering av "Parktorget". Det er også laget forslag til en logo for «Parktorget».

Det «slurves med» Universell utforming

Det «slurves med» Universell utforming også i det lokale nærmiljøet, og elever og lærere har hatt søkelys på dette i arbeidet. Eksemplene på manglende tilrettelegging for barn, unge og voksne med ulike handikapp er synlige på flere steder. Mange møter unødvendige hindringer i hverdagen. Alt for mange er uvitende om FN- konvensjonen, om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjons evne. Derfor dette oppdraget. Oppgaver og designforslag er både kommentarer, tenkte løsninger som bidrag til forbedringer. Utstillingen viser et utvalg av elevenes tema arbeid.

Se bilder av elevenes arbeid

Elever som arbeider. Foto: Jan Einar SkarsholtElever som arbeider. Foto: Jan Einar SkarsholtElever som arbeider. Foto: Jan Einar SkarsholtFra åpningen av utstillingen på Sandefjord bibliotek. Elever fra 3KDA Design og arkitektur sammen med faglærer Linn Iril Thilander. Foto: Jan Einar SkarsholtFra åpningen av utstillingen på Sandefjord bibliotek. Elever fra 3KDA Design og arkitektur sammen med faglærer Jan Einar Skarsholt. Foto: Linn Iril ThilanderDesign av flerfunksjonell bruks arkitektur. Kafé med uterom. Elev Henriette Gulbrandsen foran sitt design. Foto: Jan Einar SkarsholtStor takk til ansatte ved Sandefjord bibliotek for tilrettelegging av lokalene til utstillingen. Faglærer Jan E. Skarsholt. Bibliotek assistent Nina Andrea Okun og faglærer Linn Iril Thilander Adjunkt MVD. Foto: Christine Aasbø

Plakat med produktvisning. Design: Olga SkripnikovaDesign: Jakob Reinset Giske

Produkt flerfunksjonell sitte møbel for Park Torget. Design Millie Beatrice Sørensen Mccarthy 3KDAPlakat med produktvisning. Design: Torben Langøy EgelandFlerfunksjonell fontene. Inkluderende for alle. Design: Ingvild Sofie FrivoldDesign flerfunksjonell fontene Park Torget. Design: Emilie Aashildrød HolmeDesign Flerfunksjonelt sittemøbel Park Torget. Design: Olga SkripnikovaGrafisk profilering til bruk for Park Torget. Design Neda Suleman 3KDA