Gro ble kåret til årets entreprenørskapslærer i Vestfold og Telemark!

Bilde av Gro med sine elever.
Gro sammen med sine elever etter prisutdelingen. Foto: Frida Ditlefsen

17.04.2023

23.05.2024 kl.17:15

Prisen ble delt ut av Ungt Entreprenørskap i Vestfold og Telemark i samarbeid med Skagerak Energi. Sandefjord vgs gratulerer og er stolt over å ha Gro Amundsen som lærer ved skolen.

Gro Amundsen, en verdig vinner

Her er juryens begrunnelse

Et smittende engasjement

Med sitt smittende engasjement har årets vinner gjennom mange år bidratt betydelig i å utfordre sine elever til å «lære ved å gjøre», til å se muligheter og til å få tro på egen mestring. Personens trygge fremtoning, med en svært fremoverlent holdning, inspirerer, ikke bare elevene, men også kolleger, skolen og hele lokalsamfunnet.

Årets vinner har utmerket seg som en sann nettverksbygger og bringer det virkelige arbeidslivet inn i klasserommet, - og motsatt.
Personen utfordrer både elever og kolleger på å «bruke» samfunnet rundt skolen og får de til å «tørre å feile». En sann katalysator for at lærerne skal jobben sammen og tverrfaglig.

Bakgrunn fra familiebedrift

Årets vinner har en noe annerledes bakgrunn enn den tradisjonelle lærerløypa.
Personens bakgrunn fra familiebedriften har trolig påvirket henne når hun i 2014, etter å ha tatt praktisk pedagogisk utdanning, tok i bruk entreprenørskapsmetoden Ungdomsbedrift.

Denne ”skoa på” arbeids- og grûnderkompetansen, hennes ureddhet for å prøve ut nye metoder, struktur, planleggingsteft og enorme drive, gjør henne helt spesielt kompetent i sin veiledning av ungdomsbedriftene.
Hun har selv vært ansvarlig for et stort antall bedrifter, trolig opp mot 70-80 UB, og med klippekortdeltakelse i NM.

Sammen med dyktige kolleger har hun også stått i bresjen og vært en aktiv pådriver for at rundt 140 personer fra næringsforeningen hvert år spiser frokost på skolen, parallelt med skolemesse for ungdomsbedriftene. Med dette får de unge økt sin innovasjonsgrad i sine idéer gjennom verdifulle tilbakemeldinger fra næringslivet.

Påvirket til en økning i antall ungdomsbedrifter på SVGS

Gjennom sin nåværende rolle som fagutvikler har hun de tre siste årene vært med å øke antall ungdomsbedrifter på sin skole med hele 79%, mangedoblet entreprenørskapsaktiviteter og trolig skapt en varig entreprenørskapskultur ved skolen.

Sandefjord videregående skole kan nå skilte med imponerende 202 UB elever og med et flott entreprenørskapslærerkollegie på 14. Det vises også godt her på FMUB hvor Sandefjord deltar med hele 21 ungdomsbedrifter, - overlegent flest av samtlige skoler.

Vinner av Gunnar Knudsens «Årets Entreprenørskapslærer» i 2023, og også Vestfold og Telemarks kandidat til den nasjonale kåringen, er Gro Amundsen fra Sandefjord videregående skole.